11.12.2010. Warszawa (PAP) - Gramofon, wieczne pióro czy los loterii państwowej - do zakupu takich m.in. produktów namawiały reklamy na łamach prasy przedwojennej w okresie przedświątecznym. Ich przykłady można zobaczyć na internetowej wystawie Archiwum Państwowego m.st. Warszawy.
"Wśród szerokiej gamy reklamowanych produktów znalazły się również książki, aparaty fotograficzne, woda kolońska, aparat do masażu, maszynka spirytusowa, radioodbiornik czy chłodnia elektryczna. To ciekawe przykłady reklamy prasowej, z okresu jeszcze przed powstaniem telewizji, kiedy to właśnie prasa uważana była za najskuteczniejszy nośnik promocji" - mówi współtwórczyni wystawy Anna Belka z Archiwum Państwowego m.st. Warszawy.
Ekspozycję można także oglądać na ścianie siedziby Archiwum na warszawskim Starym Mieście, na ekranie umieszczonym w witrynie kamienicy u zbiegu ulic Krzywe Koło i Nowomiejskiej, prowadzącej od Starego Rynku do Barbakanu.
Reklamy zostały opatrzone komentarzami pochodzącymi z przedwojennych podręczników reklamy. "Porady w nich zawarte odsłaniają warsztat pracy ówczesnych twórców reklam - warsztat bogaty i różnorodny, korzystający ze wzorców zachodnich i najnowszych odkryć psychologii, na pierwszy rzut oka archaiczny, w dużej mierze aktualny także dziś" - dodaje Belka. (PAP)
akn/ ls/