„Kim”, „Piłkarze” i „Warsaw Calling” to przedstawienia, które zobaczy widownia przeglądu spektakli dokumentalnych TR.DOC. Impreza odbywać się będzie od 18 do 20 listopada w stołecznym TR Warszawa.
Podczas przeglądu publiczność będzie mogła zapoznać się z pracami młodych artystów, którzy w swych spektaklach opowiadają o młodych sportowcach, którzy współcześnie pełnią rolę maszyn do zarabiania pieniędzy, klubowym życiu Warszawy i o losach wietnamskiej drag queen, za ich pomocą wypowiadając się na temat współczesnego człowieka i świata, w jakim żyje.
„Kim” według tekstu Michała Szymaniaka w reżyserii Elżbiety Depty to sztuka luźno oparta na historii życiowej Kim Lee – pochodzącej z Wietnamu drag queen. Kim to wcielenie Andy’ego, mężczyzny, który przyjechał do Warszawy, by studiować fizykę plazmową. Jak podkreślają twórcy przedstawienia, „+Kim+ to pytanie o to, co konstytuuje nasze postrzeganie siebie. Czy wciąż możemy lawirować pomiędzy tożsamościami, czy raczej narracja jest nam z góry narzucona? Jakie jest znaczenie słów +obcy+, +inny+ i czy wszyscy jesteśmy dziś imigrantami?” – pytają.
Spektakl „Piłkarze” w reżyserii Małgorzaty Wdowik według tekstu Krzysztofa Szekalskiego to opowieść o piłkarzach, którzy przez swoje kluby traktowani są nie jak ludzie, a jak maszyny do zarabiania pieniędzy, pomnażania zysków, biegające, żywe słupy reklamowe. Tekst powstał na podstawie rozmów z młodymi zawodnikami z polskich klubów na temat ich doświadczeń oraz pracy z ciałem. Choreografia wykorzystuje elementy gry, a także gesty, znane z piłkarskich boisk.
„W piłkarskim środowisku język, sposób mówienia o ciele jest wspólny, myśli się o nim jak o maszynie, narzędziu pracy” – tłumaczą twórcy - „Natomiast brakuje piłkarzom słów, kiedy padają pytania o seksualność, znaczenie koloru skóry, emocje, doświadczenie ciała poza boiskiem (…) Szukając źródła motywacji i determinacji piłkarzy, wiążącej się z przekraczaniem granic swojej fizyczności, seksualności i agresji, wymierzonej we własne ciało, zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego tak istotne w naszej kulturze jest powielanie wizerunku piłkarza i nie dopuszczanie żadnych odstępstw od normy?”.
Trzeci z projektów, prezentowanych w ramach TR. DOC. to spektakl o klubowym życiu stolicy pt. „Warsaw Calling”. Bohaterami przedstawienia w reżyserii i wg tekstu Tomasza Szczepanka jest czwórka młodych ludzi, którzy przypadkowo „wpadają na siebie” w trakcie weekendowego wyjścia w nocną Warszawę. Spotkanie to stanowi punkt wyjściowy do snucia opowieści o współczesnych mieszkańcach stolicy i ich codzienności.
Jak tłumaczy Szczepanek, interesuje go ten moment, w którym znaleźliśmy się dziś: "kiedy światowej klasy didżeje przyjeżdżają do nas, a postindustrialne przestrzenie podzieliły los swoich koleżanek z zachodu. Ciekawi mnie ten moment realizacji planów o lepszym świecie na własnym podwórku”.
„Historia o weekendowych szaleństwach jest tylko pretekstem do opowiedzenia czegoś więcej, na temat świata, w którym uczestniczymy na co dzień (…) Oczywiście, poza kwestiami najbardziej spodziewanymi, czyli muzyką, alkoholem, narkotykami, seksem, balansowaniem na granicy prawa (…) spektakl zbłądzi w rejony nieco bardziej uniwersalne, tzn. będziemy mówić także o bogu, o dobru, złu, o śmierci, losie, podatkach, metrze, o wyborach, a na koniec o odpowiedzialności za świat, w którym wszyscy żyjemy. A wszystko po to, by powrócić do punktu wyjścia, czyli do Warszawy” – zapowiada reżyser.
Szczegółowy program TR. DOC. dostępny jest na stronie internetowej www.trwarszawa.pl (PAP)
pj/ agz/