Wystawa polskiego twórcy plakatów Piotra Karczewskiego została otwarta w poniedziałek w Instytucie Polskim w Budapeszcie. Artysta przez tydzień poprowadzi warsztaty dla studentów budapeszteńskiego Uniwersytetu Metropolitan.
Na wystawie zaprezentowano około 40 plakatów, głównie do przedstawień teatralnych, operowych czy baletowych, ale także związanych z wydarzeniami branżowymi, takimi jak wystawa produktów stomatologicznych.
„Prowadzimy projekt wspólnie z wydziałem grafiki Uniwersytetu Metropolitan. Chcemy, żeby warsztaty poprowadził grafik i praktykujący plakacista, ale też nauczyciel pracujący w jednym z ośrodków różnych miast Polski. Mieliśmy już gości z Krakowa, Warszawy, Katowic, Cieszyna, Wrocławia, Gdańska, teraz wybraliśmy osobę z Łodzi; Piotr Karczewski pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Strzemińskiego” – powiedziała PAP Małgorzata Takacs z Instytutu Polskiego w Budapeszcie
Jak zaznaczyła, każdy z dotychczasowych gości reprezentował nie tylko inny ośrodek akademicki, ale i inną estetykę i inne podejście do plakatu.
Karczewski powiedział PAP, że zamierza zadać studentom temat „Jestem przeciw, jestem za”. „Chciałbym, żeby ci młodzi ludzie bardzo głęboko zastanowili się, co im się podoba na świecie w każdym wymiarze - może być społeczny, polityczny, może dotyczyć spraw rodzinnych, spraw estetyki i sztuki. Chciałbym, żeby uświadomili sobie, za pomocą jakich środków można wyrażać emocje związane ze sprzeciwem, a jakich - z aprobatą, żeby się zastanowili, jakie gesty towarzyszą jednej i drugiej emocji i potem jakie znaki graficzne mogą wypełniać taką treść” – podkreślił.
Artysta zwrócił uwagę, że uczelnia, w której pracuje, ma bardzo głębokie tradycje konstruktywistyczne i jest ściśle związana z postacią Władysława Strzemińskiego. „W jakiś sposób jesteśmy zanurzeni w tym myśleniu awangardowym i jesteśmy kontynuatorami tej myśli, ja również. Natomiast nie można się do końca zaszufladkować, wszyscy dążymy do odkrywania nowych horyzontów (…) Oprócz strukturalnego myślenia o formie, o typografii i abstrakcyjnym pojmowaniu istoty projektowania jest również w plakatach miejsce na metaforę, na zdjęcie, na ilustrację. Ta wystawa to pokazuje” – ocenił Karczewski.
Instytut Polski prowadzi we współpracy z Uniwersytetem Metropolitan, który ma silny wydział grafiki użytkowej, także inny projekt. Studenci trzeciego roku oglądają z wyprzedzeniem jeden lub dwa filmy pokazywane w czasie Polskiej Wiosny Filmowej i przygotowują do nich plakat. Powstałe prace są potem prezentowane w kinie festiwalowym.
Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)
mw/ mmp/ ap/ itm/