Spektakle teatralne inspirowane sztuką jarmarczną, w wykonaniu artystów z Rzeszowa, Krakowa, Katowic i Gdyni złożą się na program II Festiwalu teatralnego „Buda Jarmarczna”. Impreza rozpocznie się w piątek w Rzeszowie i potrwa do niedzieli.
Jak poinformowała PAP pomysłodawczyni festiwalu Aneta Adamska, szefowa Teatru Przedmieście z Rzeszowa, który jest współorganizatorem wydarzenia, festiwal „Buda Jarmarczna”, którego pierwsza edycja nawiązywała do idei sztuki Tadeusza Kantora, jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku - reżysera, twórcy happeningów, malarza i scenografa - w tym roku rozszerzyła swoją formułę. Pojawią się spektakle w stylu występów wędrownych trup teatralnych, inspirowane ludowością i sztuką jarmarczną.
„Twórczość Kantora jest elementem wiążącym nasz festiwal, który zrodził się w roku Kantora (w 2015 r. – PAP) i w swej idei nawiązywał do sztuki tego twórcy. Ale jest też inspiracją i motywacją do poszukiwań teatralno – plastycznych dla artystów, dlatego nie koncentruje się tylko i wyłącznie na spektaklach widocznie inspirowanych mistrzem. W tym roku rozszerzamy wachlarz propozycji, koncentrując się nie tyle na samej sztuce Kantora, co nawiązując do jarmarczności, bliskiej Kantorowi” – mówiła Adamska.
Wydarzenie zainauguruje w piątkowy wieczór Teatr Przedmieście, który wystawi swój najnowszy spektakl „Teatr cudów” według tekstu Miguela de Cervantesa. Sztuka opowiada o tym, że do niewielkiego miasteczka przybywa wędrowna trupa komediantów. Przedstawiają oni miejscowym notablom „niesamowite dziwy i wyczarowują niestworzone rzeczy”, których jednak nie zobaczy ktoś, kto „nie pochodzi z prawego łoża i nie jest czystej krwi chrześcijaninem”.
Reżyserka przedstawienia Aneta Adamska, która także gra jedną z postaci, zauważyła, że opowieść jest satyrą na ówczesny hiszpański rasizm, przypominającą „Nagiego króla” Andersena. „Komedianci wmawiają widzom, że przedstawiane przez nich cuda mogą zobaczyć jedynie ci, którzy nie mają żadnej domieszki +obcej+ krwi. Podobnie jak u Andersena - rzekome szaty cesarza mogli dostrzec jedynie ludzie +mądrzy+” – mówiła Adamska.
Dodała, że mimo, iż od napisania tekstu przez Cervantesa minęło już ponad 400 lat, to jest on nadal aktualny i wciąż budzi śmiech.
W programie festiwalu znajdzie się jeszcze spektakl „Rok 1913”, który pokaże Teatr from Poland z Katowic; „Lolita Dolly”, w której wystąpią artyści Teatru Nikoli z Krakowa oraz wielokrotnie nagradzany monodram macierzyński Magdaleny Jachimek-Bochan z Gdyni „Mamy problem”. Ta ostatnia propozycja zakończy w niedzielny wieczór tegoroczną „Budę Jarmarczną”.
Organizatorami festiwalu są Galicyjskie Towarzystwo Edukacyjne "GATE" oraz Teatr Przedmieście. Festiwal otrzymał dofinansowanie z budżetu Gminy Miasto Rzeszów. Przedstawienia odbędą się w Teatrze Przedmieście. Na wszystkie spektakle wstęp wolny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, obowiązuje wcześniejsza rezerwacja.
Teatr Przedmieście to pierwsza niezależna scena teatralna na Podkarpaciu. Powstał w 2001 roku z inicjatywy absolwentki Uniwersytetu Warszawskiego Anety Adamskiej, reżyserki, scenarzystki i aktorki. Teatr tworzy głównie autorskie spektakle, które wystawia w kraju i za granicą. Współpracuje też z wieloma instytucjami i ośrodkami teatralnymi w Polsce i za granicą.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na festiwalach teatralnych w Polsce i Europie, m.in. na tegorocznej Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu Zdroju (Podkarpacie) w styczniu br. został po raz kolejny laureatem nagrody głównej, czyli Złotego Rogu Myśliwskiego Króla Jana. Teatr nagrodzono za spektakl "Podróż" na podstawie powieści "Józef i jego bracia" Thomasa Manna.
Teatr Przedmieście jest głównym organizatorem wydarzenia naukowo-artystycznego w Rzeszowie "Źródła Pamięci. Grotowski-Kantor-Szajna". Prowadzi też zajęcia edukacyjne i warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży.
Agnieszka Pipała (PAP)
api/ agz/