W sobotę 24 czerwca rozpocznie sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Po raz pierwszy jej odjazdy będą skomunikowane w Bytomiu z pociągami Kolei Śląskich.
Jak poinformował PAP Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW), które jest operatorem kolejki, na 24 czerwca przygotowywane jest uruchomienie kursów według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznacza to przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie.
Kolejka po raz pierwszy w tym roku została udostępniona między Bytomiem i Tarnowskimi Górami przed tygodniem, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego - Industriadę. 10 czerwca obowiązywał specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy pomiędzy centrum Bytomia i ważnymi punktami szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb oraz pobliską Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
„Pogoda nie odstraszyła turystów, większość pociągów była pełna. Także atrakcje przewidziane na stacji w Karbiu, jak przejazdy drezyną, cieszyły się powodzeniem w deszczu. Po południu wypogodziło się, więc ruch jeszcze się wzmógł” - relacjonował Czarnecki.
W wakacyjne weekendy i święta wąskotorowym pociągiem będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Aby ułatwić pasażerom dotarcie do kolejki, po raz pierwszy rozkład został ułożony tak, aby w Bytomiu można było przesiąść się do niej z rozkładowego pociągu Kolei Śląskich.
Na pociąg wąskotorowy odjeżdżający z Bytomia o godzinie 9:00 można będzie dojechać pociągiem Kolei Śląskich, który odjeżdża z Katowic o 8:12 (przyjazd do Bytomia 8:36), natomiast na kolejkę z Bytomia o 14:30 – pociągiem KŚ z Katowic o godzinie 13:32 (przyjazd do Bytomia 13:57).
Podobnie skomunikowana będzie większość pociągów powrotnych - kolejka odjeżdżająca z Miasteczka Śląskiego o 11:45 przyjedzie planowo do Bytomia o 12:55 (przed pociągiem KŚ do Katowic o 13:04), a kolejka z Miasteczka Śląskiego o 17:20 dotrze do Bytomia o 18:30. Według aktualnego rozkładu KŚ w niedziele będzie można przesiąść się z niej na pociąg tego przewoźnika do Katowic o 18:44; w soboty natomiast będzie trzeba czekać do 20:29 lub skorzystać z innego środka komunikacji.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest bytomska kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariusze Stowarzyszenia sprawdzają i uzupełniają wiosną infrastrukturę torową. Ogromnym i stałym problemem są bowiem kradzieże. Złodzieje odkręcają i kradną, aby sprzedać na złom, m.in. łubki mocujące szyny ze sobą, oraz wkręty. W tym roku jedna z takich kradzieży została zauważona na trzy tygodnie przed Industriadą. Z kolei tydzień przed tym świętem wiatr powalił na tory drzewa w ośmiu miejscach.
„No i niestety w rejonie Bytomia Północnego, prawdopodobnie ze względu na działalność górniczą, nastąpiła deformacja toru. Trzeba było wynająć firmę z ciężkim sprzętem, która wykonała w całości naprawę, żeby pociągi industriadowe i letnie pociągi turystyczne mogły normalnie wyjechać. Wsparcie w zakresie usunięcia szkód górniczych obiecała nam gmina Bytom” - wskazał prezes SGKW.
Najczęściej jednak torowisko do stanu używalności przywracają prostymi narzędziami pracujący społecznie wolontariusze Stowarzyszenia. Na stałe z SGKW związanych jest ok. 20 takich osób; czasami pomagają również osoby spoza niego. Wobec tego, że zdecydowana większość społeczników pracuje lub studiuje, roboty najlepiej idą w weekendy. W tym roku przed sezonem prowadzone były jednak w miarę możliwości codziennie, nawet do północy.
Tegoroczny sezon kolejki, podobnie jak w ub. roku, ma zostać przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni będzie można w tym roku korzystać od września do końca listopada.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest bytomska kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie.
Należący do samorządu Bytomia tabor kolejki (w tym mieście znajduje się m.in. lokomotywownia i dawne zakłady naprawcze) jest sukcesywnie remontowany. Trzy lata temu udało się m.in. odbudować wiadukty ma trasie między centrum Bytomia a dzielnicą Karb, w tym roku wyremontowano kolejny wagon letni. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW. (PAP)
mtb/ maro/