Interaktywne muzeum, e-bilet, elektroniczny system wstępnej rezerwacji sal oraz system internetowej sprzedaży reprodukcji niektórych dzieł – to nowe usługi przygotowane przez Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.
Na wdrożenie nowych technologii placówka wydała prawie 600 tys. zł w ramach projektu współfinansowanego z funduszy unijnych.
"Obecnie jesteśmy na końcowym etapie testowania nowych usług. W ciągu najbliższych dni wszystkie powinny działać bez zarzutu” – powiedziała rzecznik muzeum Alicja Błażyńska.
Dodała, że celem projektu jest zwiększenie dostępu e-usług publicznych w zakresie upowszechniania wiedzy o historii, kulturze, tradycjach i zabytkach regionu, oferowanych przez muzeum - zarówno mieszkańcom, jak i instytucjom z województwa.
Wdrażanie e-usług w muzeum trwa od kilku lat. W ramach kolejnego etapu, sfinalizowanego pod koniec zeszłego roku, placówka poszerzyła ofertę w tym zakresie o cztery usługi.
Tym razem zakupiono serwery, komputery, UPS, punkty dostępu internetu i oprogramowanie. Zadanie zostało zrealizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
Nowa usługa - interaktywne muzeum - pozwala przy wykorzystaniu smartfona lub tabletu z zainstalowaną wcześniej aplikacją na dostęp do poszerzonych informacji nt. eksponatów za pośrednictwem tzw. beaconów.
„Osoby, które dysponują starszą wersją smartfonów, będą miały dostęp do aplikacji poprzez skanowanie QRkodów. Jako stałe punkty informacyjne zostały również zainstalowane cztery tzw. infokioski” – powiedziała rzecznik.
Kolejną nowością jest e-bilet, czyli platforma umożliwiająca zakup biletu w wersji elektronicznej. Każdy będzie mógł nabyć taki bilet przez stronę www, dokonać opłaty online i go wydrukować, albo okazać bilet w muzeum na smartfonie. W podobny sposób będzie można zarezerwować lekcje muzealne. Online będzie też można wstępnie zarezerwować salę.
Na stronie internetowej muzeum będzie można także zakupić reprodukcje wybranych dzieł sztuki, m.in. obrazów, rzeźb, ikonografii oraz wydawnictwa. Będzie można również zamówić np. widokówki lub fotografie dostępne w zbiorach placówki. Te możliwości stwarza wdrażany system internetowej sprzedaży reprodukcji muzealiów.
Muzeum Ziemi Lubuskiej zarządza jedną z największych kolekcji zabytków na terenie województwa. Oprócz działalności wystawienniczej i badawczej zajmuje się edukacją i promocją sztuki.
„Dla młodzieży ze smartfonami w kieszeni funkcjonującej w oparciu o facebooka, jeśli czegoś nie ma w internecie, to niekoniecznie istnieje. Dlatego też tak ważne jest nadążanie za wymaganiami dzisiejszych czasów i konieczność zmiany wizerunku instytucji kultury, m.in. poprzez wdrażanie nowych technologii informatycznych” – podkreśliła Błażyńska. (PAP)
autor: Marcin Rynkiewicz
mmd/ itm/