Podczas koncertu poświęconego 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina wykonana będzie jego II Symfonia pt. The Age of Anxiety czyli Wiek niepokoju. 2 i 3 lutego w Filharmonii Narodowej (FN) w Warszawie publiczność usłyszy też kompozycje Maksymiuka i Krenza.
W koncercie symfonicznym z okazji 100. Rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina udział wezmą: Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Trio akordeonowe "Motion Trio" w składzie: Janusz Wojtarowicz - akordeon Paweł Baranek - akordeon Marcin Gałażyn - akordeon oraz pianista Sebastian Knauer, grający na waltorni Grzegorz Sabeł. Solistką będzie Iwona Hossa - sopran.
W programie koncertu znalazły się kompozycje: Arbor vitae II Jerzego Maksymiuka -(prawykonanie); III Symfonia Jana Krenza oraz Leonarda Bernsteina - II Symfonia pt. The Age of Anxiety na fortepian i orkiestrę.
Leonard Bernstein (1918-90) był wszechstronnym muzykiem: był kompozytorem, dyrygentem, pianistą. i w każdej z tych działalności odnosił ogromne sukcesy. "Jako kompozytor znany jest na świecie głównie jako autor utworów lżejszego gatunku, pisanych na Broadway, inspirowanych amerykańską pop kulturą, sztuką musicalu czy też popularnych innych gatunków muzycznych, choćby jazzu" - powiedział PAP krytyk muzyczny Bartosz Kamiński. "To oczywiście jest bardzo ważna część jego dorobku kompozytorskiego, niemniej Bernstein w pierwszym okresie swojej kariery tworzył również utwory bardzo ambitne na estrady koncertowe" - dodał.
Kariera Bernsteina - przypomniał krytyk - rozpoczęła się w niezwykle błyskotliwy sposób. W 1943 r. z dnia na dzień Bernstein stał się gwiazdą amerykańskiej sceny muzycznej, kiedy zastąpił na koncercie Nowojorskich Filharmoników niedysponowanego wówczas Bruno Waltera. Ten koncert był tak ogromnym sukcesem i odbił się tak szerokim echem, że Bernstein stał się gwiazdą, celebrytą i bardzo zajętym człowiekiem, obsypywanym propozycjami angaży, dyrygenckich przede wszystkim. A właśnie wtedy, w latach czterdziestych XX wieku miał również ogromne ambicje kompozytorskie.
Tytuł II Symfonii Bernsteina, którą publiczność usłyszy w Filharmonii Narodowej - The Age of Anxiety, czyli Wiek niepokoju - pochodzi ze znanego poematu brytyjskiego poety i pisarza Wystana H. Audena, który osiadł w 1939 r. w USA, a w 1946 r. stał się obywatelem amerykańskim. Poemat ten napisał tuż po wojnie i ukończył go w 1947 r.
"Bernstein wkrótce po publikacji poematu Audena miał okazję go przeczytać i zachwycił się poezją, która jego zdaniem, ale i wielu innych krytyków i czytelników, oddawała ducha powojennych czasów. Poemat Audena opisuje kryzys współczesnej duchowości, świat, który całkowicie stracił równowagę i jest pozbawiony Boga. W poemacie Auden opisuje cztery postacie mężczyzn i kobietę, którzy nocą spotykają się w jednym z nowojorskich barów przy III Alei i oddają się rozmyślaniom na temat tego kryzysu. Bardzo mocno przemówiło to do Bernsteina, który wówczas, również, jako Żyd po wojnie, po Holokauście, niezwykle silnie przeżywał ów kryzys, ów stan wytrącenia świata z równowagi" - wyjaśnił Kamiński.
Przypomniał też, że II Symfonia miała dla Leonarda Bernsteina niezwykle osobisty charakter. "Jest to dzieło głęboko osobiste, bardzo ważne w jego dorobku. Przypomnienie dzisiaj tego dzieła w Filharmonii Narodowej ma szczególne znaczenie" - podkreślił krytyk.
Ponadto publiczność koncertu wysłucha też interpretacji "możliwie najbardziej adekwatnej" Arbor vitae II Jerzego Maksymiuka, gdyż wykonanie utworu poprowadzi osobiście sam kompozytor.
Piotr Maculewicz na stronie FN przypomniał, że o 10 lat starszy od Maksymiuka Jan Krenz, znany przede wszystkim, jako dyrygent, również szczyci się znaczącym kompozytorskim dorobkiem. "Jego muzyka jest jak jego kreacje dyrygenckie – pełna szczerych, żywych emocji. Wykonanie III Symfonii pod batutą Jerzego Maksymiuka, z którym twórcę łączy długa, osobista i artystyczna przyjaźń stanowić będzie wydarzenie niezwykłe i niezapomniane" - napisał Maculewicz.
Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Przed piątkowym koncertem wykład wygłosi Bartosz Kamiński. (PAP)
autor: Anna Bernat
edytor: Paweł Tomczyk