Akademia Muzyki to projekt, w ramach którego odbywają się cykliczne spotkania szkół i przedszkoli z muzyką klasyczną w gorzowskiej filharmonii. W tym sezonie artystycznym wzięło w nich udział blisko 1300 uczniów i przedszkolaków. Przed nimi jeszcze dwa spotkania.
Jak poinformowała w piątek rzeczniczka Filharmonii Gorzowskiej Urszula Śliwińska, nadrzędnym celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o muzyce, instrumentach, kompozytorach, formach i stylach muzycznych, poprzez zachęcanie młodych słuchaczy, w tym także z Niemiec, do aktywnego udziału w warsztatach.
„Jednocześnie realizacja projektu przyczynia się do nawiązywania i pogłębiania współpracy z naszymi niemieckim partnerami i służy integracji szkół z obu krajów” – powiedziała rzecznik.
W kwietniu i maju, na zakończenie tej edycji projektu filharmonia zaprosi do siebie dzieci z klas I-VI z niemieckiej Szkoły Podstawowej w Goerzig i Szkoły Podstawowej nr 1 w Sulęcinie.
Warsztaty pod hasłem „Muzyczna mapa Europy” prowadzi moderator wraz z muzykami Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej. Zostaną one wzbogacone przekazem multimedialnym w obu językach. Dzieciaki otrzymają także wspomnianą wcześniej książeczkę.
„Podczas warsztatów 10 kwietnia zabierzemy uczniów w muzyczną podróż do Francji. Dzieci poznają bliżej francuskich kompozytorów oraz jak wiele może łączyć różne rodzaje sztuk. Poznają impresjonizm w twórczości Moneta czy Renoira, a także ekspresjonizm w malarstwie Muncha. Natomiast 8 maja czeka ich spotkanie z kultura i muzyką Portugalii” – zapowiedziała Śliwińska.
Na zakończenie spotkań muzycznych polscy i niemieccy uczniowie otrzymają książeczkę edukacyjną pt. „Nutka Zosia na tropie”, będącą swoistym przewodnikiem po tajemnicach świata muzyki.
Do książeczki dołączona będzie płyta CD z zestawem ćwiczeń i zabaw, których wykonanie utrwali zdobytą wiedzę i urozmaici lekturę. Całość będzie wydana w polskiej i niemieckiej wersji językowej.
Projekt Akademia Muzyki odbywa się w Filharmonii Gorzowskiej cyklicznie od 2014 roku i jest dofinansowywany z funduszy unijnych z programu Współpracy INTERREG VA Brandenburgia – Polska. (PAP)
autor: Marcin Rynkiewicz
mmd/ itm/