Muzeum Kolejnictwa na Śląsku zostało tzw. punktem kotwicznym Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (European Route of Industrial Heritage – ERIH). Tytuł ten przyznawany jest obiektom o szczególnym znaczeniu dla historii techniki i przemysłu w Europie.
Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej zostało jednym z 80 punktów kotwicznych, do których należą m.in. pierwszy most żelazny na świecie w Ironbridge, czy Browary Heineken w Amsterdamie – powiedziała PAP dyrektor muzeum Katarzyna Szczerbińska-Tercjak. W Polsce punktami kotwicznymi są m.in. Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach, Muzeum Browaru w Żywcu czy Manufaktura w Łodzi.
ERIH to europejskie stowarzyszenie, które promuje dziedzictwo industrialne Starego Kontynentu i pomaga wprowadzać na rynek turystyczny ciekawe obiekty poprzemysłowe. Zrzesza obecnie ponad 850 obiektów tego typu położonych na kilkudziesięciu regionalnych turystycznych szlakach przemysłowych, głównie w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii.
Jak powiedziała dyrektor muzeum, przynależność do ERIH to przede wszystkim prestiż i promocja miejsca. "Turystyka postindustrialna funkcjonuje w Europie bardzo dobrze. Po oznaczeniu naszego muzeum jako punktu kotwicznego spodziewamy się większej ilości turystów" - mówiła.
Zespół dawnej parowozowni w Jaworzynie Śląskiej jest częścią najstarszego węzła kolejowego na Śląsku, którego powstanie umożliwiło rozwój przemysłu w rejonie Przedgórza Sudeckiego i Karkonoszy. "Parowozownia jest jedną już z nielicznych parowozowni w Polsce, jest miejscem bardzo autentycznym – co doceniło ERIH" - zaznaczyła Szczerbińska-Tercjak.
Jak wyjaśniła dyrektor, ideą placówki jest stworzenie żywego muzeum techniki. "Parowozowni, która zachowała się w kompletnym stanie, przywracamy jej dotychczasową funkcję, czyli staramy się po kolei uruchamiać nasz tabor kolejowy. Już udało się nam odbudować i przywrócić do ruchu m.in. zabytkową polską lokomotywę parową TKtk48-18 z 1951, która jeździ po trasach Dolnego Śląska" - powiedziała. "Jednocześnie zatrudniamy byłych pracowników kolei, z wiedzą potrzebną do tego, aby uruchomić parowóz, której obecnie już nikt nie posiada" - dodała.
Dyrektor wspomniała też, że w przygotowaniu jest oddział muzeum w Dzierżoniowie. "Będzie to ewenement na skalę europejską, czyli dwie parowozownie w odległości 30 km, gdzie w Jaworzynie Śląskiej prezentowany jest tabor niemiecki do 1945 roku, a w parowozowni w Dzierżoniowie współczesny" - zaznaczyła.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku powstało w 2004 r. w miejsce zrujnowanego skansenu Lokomotyw Parowych PKP. Po 14 latach działalności placówka jest jednym z największych muzeów kolejowych w Europie. Kolekcję tworzy ponad 140 zabytkowych pojazdów kolejowych.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku jest częścią Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, największej organizacji pozarządowej w Polsce zajmującej się ochroną i promocją zabytków techniki.(PAP)
autor: Agata Tomczyńska
ato/ krap/