Mam wrażenie, że asceza sceniczna paradoksalnie uwidacznia to człowieczeństwo, to życie, które postulowali Kane i Beckett - powiedział PAP Radosław B. Maciąg, reżyser przedstawienia „Łaknąć” wg Sarah Kane. Premiera na Scenie Malarnia w Studio teatrgalerii - 18 października.
Inscenizację "Łaknąć" reżyser Radosław B. Maciąg zrealizował w przestrzeni przeniesionej na Scenę Malarnia instalacji francuskiego artysty i teoretyka sztuki Daniela Burena pt. "In Situ". Rozmaitych wysokości prostopadłościany zostały owinięte czarną folią i ustawione na małej scenie Studio teatrgalerii w ten sposób, by utworzyć literę x.
"Mam wrażenie, że asceza sceniczna paradoksalnie to człowieczeństwo, które postulowała Kane i Beckett, to życie - uwidacznia. (...) Tutaj to wyjałowione, wyabstrahowane życie, ten strumień świadomości proponowany przez Sarah Kanę zajmuje absolutnie pierwsze miejsce" - powiedział we wtorek PAP reżyser Radosław B. Maciąg.
"Na drugim miejscu jest instalacja Burena, a może się czasami wymieniają. Natomiast to, co zdecydowanie udało nam się osiągnąć, to sytuacja, w której słowa Kane i geometryczna instalacja Burena mogą wybrzmieć w pełnym swoim wymiarze" - dodał.
Reżyser zwrócił uwagę, że poetycki tekst Kane "nie dzieje się nigdy i nigdzie, czyli zawsze i wszędzie" i "nie daje żadnych wskazówek, żadnych możliwości sprowadzenia jej do jasnego, konkretnego przekazu".
"Łaknąć" to przedostatni z dramatów zmarłej w 1999 r. angielskiej dramatopisarki Sarah Kane. Napisała go w 1998 r. pod pseudonimem Marie Kalvedon, pochodzącym od miejsca jej dorastania, zwanego Kelvedon Hatch. Utwór zadedykowała brytyjskiemu dramatopisarzowi Markowi Ravenhillowi.
"W porównaniu z wcześniejszymi tekstami tworzonymi w nurcie tzw. +nowego brutalizmu+, w +Łaknąć+ po raz pierwszy Kane zastosowała poetycki strumień świadomości, rozpisany na cztery postaci: A, B, C i M. Przyjęty przez nią pseudonim pozwolił uniknąć dyskusji dotyczących zmiany środków artystycznych, gdyż Kane była kojarzona z burzliwymi debatami wokół nowej poetyki teatralnej. Szczególnie zależało jej, aby uwaga odbiorców skupiła się na samym tekście" - napisano w zapowiedzi spektaklu.
"Tym, co bez wątpienia łączy czysto poetycki tekst +Łaknąć+ Sarah Kane z instalacją +In Situ+ Daniela Burena jest jedno słowo - eksperyment. Towarzyszy mu określenie kolejne - radykalny, ponieważ wydarza się na przecięciu zupełnie różnych światów. Abstrakcyjna instalacja, stanowiąca punkt wyjścia dla rozpatrywania przestrzeni scenicznej, zgodnie z postulatami Burena, nie posiada żadnej konkretnej wymowy czy jasnego przeznaczenia. To kontekst, jaki mogą nadać jej działania sceniczne, chwilowo czyni ją obiektem +tu i teraz+. Twórcy spektaklu zdecydowali się sięgnąć po równie niejednoznaczny, niedający żadnych wskazówek realizatorskich, stojący w zupełnej opozycji do dramatu klasycznego tekst" - czytamy na stronie teatru.
"Poemat jest próbą uchwycenia różnych rejestrów ludzkiej emocjonalności. Ten strumień świadomości skomponowany na cztery głosy instalacja In Situ materializuje w przestrzeni. Poetyckość, ulotność i bezbronność - to słowa dopełniające, które podkreślają wagę subiektywnego doświadczenia odbiorców dla całości wydarzenia" - napisano w materiałach o spektaklu.
Dramat Kane nawiązuje m.in. do "Ziemi jałowej T. S. Eliota; zawiera też cytaty i odniesienia do Biblii oraz liczne wątki autobiograficzne.
Autorem tłumaczenia tekstu Kane jest Jerzy Korpanty. Za scenografię i kostiumy odpowiada Jakub Syrkowski, a za reżyserię świateł - Tomasz Schaefer. Choreografię opracowała Karolina Rentflejsz.
Występują: Dominika Biernat, Tomasz Nosinski, Mateusz Smoliński i Grażyna Sobocińska.
Spektakl otwiera cykl trzech przedstawień, które zostaną zrealizowane w Studio teatrgalerii w ramach programu "Daniel Buren i młodzi reżyserzy".
Premiera - 18 października o godz. 19 na Scenie Malarnia. Kolejne przedstawienie - 19 października.
Radosław B. Maciąg jest studentem IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. W 2015 r. jego inscenizacja "Końcówki" Samuela Becketta została zakwalifikowana do 5. edycji Forum Młodej Reżyserii. Jest założycielem i prezesem fundacji Post Artem, wspierającej i promującej sztukę niezależną, a także liderem grupy artystycznej o tej samej nazwie.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ itm/