3 mln zł chce do końca roku zgromadzić poprzez internetowy serwis do zbierania datków Parowozownia Wolsztyn na przywrócenie do ruchu parowozu Tr5-65. Instytucja podkreśla, że jest to jedyna lokomotywa tego typu, trwają przygotowania do jej naprawy.
Działająca w Wielkopolsce Parowozownia Wolsztyn to ostatnia parowozownia, która obsługuje planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. Dysponuje trzema czynnymi parowozami – obecnie wszystkie są w naprawie.
Pomysł publicznej zbiórki na odbudowę parowozu pojawił się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie Parowozownia uruchomiła zbiórkę w serwisie Zrzutka.pl.
"Mamy nadzieję, że dzięki wspólnemu wysiłkowi uda nam się ponownie zobaczyć Tr5-65, a w przyszłości być może inne parowozy, na kolejowym szlaku! Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia tego projektu" – zachęca Parowozownia do udziału w zbiórce "Fundusz odbudowy wolsztyńskich parowozów – naprawa główna Tr5-65".
Udział w przedsięwzięciu wzięło już udział kilkadziesiąt osób. W sobotę na stronie zbiórki widniała informacja o zgromadzeniu niespełna 2 tys. zł.
Parowozownia Wolsztyn poinformowała, że po zapewnieniu potrzebnych na remont pieniędzy lokomotywa zostanie wysłana do specjalistycznego zakładu zajmującego się kompleksowymi naprawami parowozów. Obecnie w naprawie są dwa wolsztyńskie parowozy: Pt47-65 – wysłany do Czech na rewizję kotła, i Ol49-59 naprawiany przez firmę ZUT Wągrowiec. Parowóz Ol49-69 czeka na naprawę, trwają prace przygotowawcze.
Stacjonujący w Wolsztynie parowóz Tr5-65 z 1921 r. to ostatnia zachowana na świecie lokomotywa tej serii. Zbudowana została w fabryce Orenstein & Koppel w Berlinie. Mogła rozwijać prędkość 70 km/h. Ostatni raz pod parą była w czerwcu 2010 r.
Parowozownia poinformowała, że zakończony został już pierwszy etap przygotowań kotła parowozu Tr5-65 do inspekcji przez Transportowy Dozór Techniczny.
"Z walczaka kotła zostały usunięte wszystkie rury ogniowe, elementy przegrzewacza i przepustnica. Wnętrze zostało oczyszczone z kamienia i osadów. Dokonaliśmy wizualnej oceny stanu blach kotła, ścian sitowych i innych elementów, mamy nadzieje, że już niedługo po wizycie inspektora będziemy mogli przystąpić do dalszych prac przy parowozie" – poinformowała instytucja.
Parowozownia Wolsztyn jest ostatnią czynną parowozownią na świecie, która obsługuje planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. W swoich zbiorach ma około 20 parowozów różnych serii.
Obecnie Parowozownia Wolsztyn stanowi instytucję kultury Województwa Wielkopolskiego utworzoną w 2016 r. przez województwo, gminę Wolsztyn, powiat Wolsztyn i PKP Cargo SA. (PAP)
Autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ joz/