Od soboty pasażerowie w Wielkopolsce znów mogą jeździć rozkładowymi pociągami prowadzonymi przez parowóz. Niewykluczone, że jeszcze w tym roku podróż takim składem będzie można spędzić przy obiedzie – w wagonie restauracyjnym z epoki.
Podobnie jak w poprzednim roku poznaniacy i turyści będą się mogli latem wybrać pociągiem prowadzonym przez parowóz atrakcyjną malowniczą trasą wokół stolicy regionu.
W sobotę po raz pierwszy w tym roku, po trwającej od grudnia przerwie, rozkładowym pociągiem z parowozem można pojechać na trasie między Poznaniem a Wolsztynem. Od poniedziałku w dni robocze skład taki będzie kursował na linii Wolsztyn – Leszno. Pociągi jeżdżą w ramach rozkładu jazdy Kolei Wielkopolskich.
Jak powiedział PAP dyrektor Parowozowni Wolsztyn Wojciech Marszałkiewicz, pociągi wznowiły kursy, bo w piątek podpisana została nowa umowa z wielkopolskim przewoźnikiem.
Wyjaśnił, że podobnie jak przed rokiem kilkutygodniowa przerwa w kursowaniu pociągów prowadzonych przez parowóz wynikała z liczby zakontraktowanych w ub. r. kilometrów, jakie miały przejechać te składy. Podpisana na obecny rok umowa dotyczy takiej samej liczby kilometrów co w 2019 r.
Marszałkiewicz zdradził PAP, że w tym roku chciałby nabyć pięć całorocznych, przystosowanych do jazdy z parowozami, wagonów osobowych oraz wagon restauracyjny.
"Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w tym roku pasażerowie będą mogli wyruszyć w podróż siedząc w takim wagonie przy obiedzie zamówionym z karty dań – tak jak to było kiedyś" – powiedział.
W tegorocznych planach wolsztyńskiej instytucji jest też remont budynków i obrotnicy. W poprzednich miesiącach Parowozowni Wolsztyn udało się przeprowadzić kapitalny remont całej bocznicy, Parowozownia pozyskała też dwa kilkudziesięcioletnie wagony typu 120A, które obecnie wożą pasażerów.
Marszałkiewicz zapewnił, że także w tym roku w rozkładzie znajdą się planowane na miesiące letnie kursy składem z parowozem wokół Poznania. Podkreślił, że w minionym roku takie cosobotnie przejazdy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów – nie tylko mieszkańców stolicy regionu.
Parowozownia Wolsztyn ma około 30 unikatowych lokomotyw, w tym "Piękną Helenę" - parowóz Pm36-2 z 1937 roku, oraz pierwszy polski parowóz osobowy Ok22-31 z 1929 roku. W swojej kolekcji posiada też około 20 historycznych wagonów, a także inne pojazdy szynowe: dźwig warsztatowy i pług odśnieżny z 1883 roku.
Parowozownia Wolsztyn jest instytucją kultury Województwa Wielkopolskiego utworzoną przez Województwo Wielkopolskie, Gminę Wolsztyn, Powiat Wolsztyński oraz PKP Cargo S.A. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ wj/