W poniedziałek (27 maja) w Teatrze Telewizji "1989" z Teatru Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. "4 czerwca 1989 r. i Okrągły Stół to pozytywny mit o najważniejszym zwycięstwie w historii naszego narodu. Wtedy wszyscy byliśmy razem" - powiedział PAP dyrektor krakowskiej sceny Krzysztof Głuchowski.
W poniedziałek, 27 maja, o godz. 20 TVP 1 i kanał live w TVP VOD pokażą na żywo spektakl "1989" w reżyserii Katarzyny Szyngiery powstały w koprodukcji Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. To musical wskrzeszający pozytywny mit narodzin i dekady "Solidarności", nagradzany na festiwalach, doceniany przez krytyków, entuzjastycznie przyjmowany przez publiczność. W trakcie transmisji z Teatru Słowackiego zobaczymy rozmowy z widzami i twórcami spektaklu. TVP Info wyemituje także debatę "Przestrzeń wolności" o spektaklu i opisywanych w nim historycznych wydarzeniach.
"Półtora roku po premierze spektakl nadal jest entuzjastycznie odbierany przez widzów. Już w chwili premiery stał się legendą zarówno w Gdańsku, jak i w Krakowie oraz w całej Polsce" - powiedział PAP dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie Krzysztof Głuchowski. "W zeszłym roku objechaliśmy z nim całą Polskę, byliśmy na najważniejszych festiwalach. Doszliśmy do wniosku, że warto iść dalej i pokazać go także szerszej publiczności na żywo w telewizji. Bardzo się z tego cieszymy" - wyjaśnił.
"4 czerwca 1989 r. i Okrągły Stół to pozytywny mit o jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym zwycięstwie w historii naszego narodu. Wtedy nie było nic ważniejszego. Wtedy wszyscy byliśmy razem i razem odnieśliśmy to zwycięstwo kompletnie bezkrwawo" - wskazał Głuchowski.
"+1989+ to spektakl na każdym poziomie pionierski, będący eksperymentem o ekstremalnie dużym stopniu ryzyka – tak jak polska transformacja. Okazał się dziełem porywającym i poruszającym, mistrzowsko łączącym warstwy znaczeń, genialnie zagranym, zaśpiewanym i wytańczonym. Wywrotowość i nieoczywistość to znaki rozpoznawcze +1989+, rapowego musicalu tworzącego pozytywny mit" - pisała Aneta Kyzioł w "Polityce".
Współautorami scenariusza "1989" są Katarzyna Szyngiera, Marcin Napiórkowski oraz pisarz i dziennikarz Mirosław Wlekły. Za oprawę muzyczną odpowiada raper Andrzej "Webber" Mikosz. Nadał on widowisku formę nawiązującą do "Hamiltona" – musicalu Lin-Manuela Mirandy, który wprowadził rap do teatrów na Broadwayu.
"1989" to historia trzech rodzin: Lecha i Danuty Wałęsów (Rafał Szumera i Karolina Kazoń), Jacka i Gai Kuroniów (Marcin Czarnik i Magdalena Osińska) oraz Władysława i Krystyny Frasyniuków (Mateusz Bieryt i Agnieszka Kościelniak), pokazana na tle historycznych wydarzeń - od momentu zwolnienia Anny Walentynowicz ze stoczni, poprzez powstanie NSZZ "Solidarność" podczas strajku w sierpniu 1980 r., stan wojenny, rozmowy przy Okrągłym Stole oraz czas transformacji w tytułowym 1989 roku.
W fabule kluczową rolę odgrywają również postacie związanych z Solidarnością kobiet - Henryki Krzywonos (Dominika Feiglewicz), Anny Walentynowicz (Małgorzata Majerska) oraz Aliny Pieńkowskiej (Karolina Kamińska).
"1989" jest efektem współpracy Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Premiera odbyła się 2 grudnia 2022 r. W 2023 r. spektaklowi przyznano m.in. Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska za 2022 r., Honorową Nagrodę Teatralną Województwa Pomorskiego, nagrodę specjalną miesięcznika "Teatr".
Twórcy zdobyli także główne nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Kontakt" w Toruniu. Spektakl otrzymał również nagrodę specjalną jury podczas 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Boska Komedia" w Krakowie.
Krzysztof Głuchowski odniósł się też do poniedziałkowej zapowiedzi ministry kultury Hanny Wróblewskiej, która powiedziała w TVP Info, że liczy na to, że MKiDN będzie współprowadził Teatr Słowackiego od stycznia 2025 r. "Jestem wdzięczny, że ministra Wróblewska jest z nami i podtrzymuje te plany. Wsparcie ze strony ministerstwa jest bardzo ważne i bezcenne dla naszego teatru" - podkreślił. (PAP)
autor: Maciej Replewicz
mr/ wj/