Polskie plakaty społeczne i reklamowe, okładki pism i książek z okresu międzywojennego oraz rosyjskie grafiki propagandowe będzie można zobaczyć na otwierającej się w piątek w Muzeum Sztuki - ms2 w Łodzi wystawie "Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda".
Jak wyjaśniła jej kurator Paulina Kurc-Maj ekspozycja pokazuje przemiany jakie zaszły w "komunikacji wizualnej i projektowaniu graficznym w kręgach międzywojennej awangardy".
Zebrane na wystawie prace pochodzą z kilkunastu kolekcji polskich i europejskich. Pozwalają przyjrzeć się, jak awangardowi artyści konstruowali perswazję wizualną, język propagandy, a także jak wykorzystywali nowoczesne formy w tworzeniu komercyjnej reklamy, popularnych czasopism i książek czy propagandowych plakatów.
Zebrane na wystawie prace pochodzą z kilkunastu kolekcji polskich i europejskich. Pozwalają przyjrzeć się, jak awangardowi artyści konstruowali perswazję wizualną, język propagandy, a także jak wykorzystywali nowoczesne formy w tworzeniu komercyjnej reklamy, popularnych czasopism i książek czy propagandowych plakatów.
Te ostatnie nawoływały m.in. do dbania o bhp w fabrykach i zakładach pracy. "Masz 10 palców chroń je", "Czystość to zdrowie", "Precz z brudnym palcem od oka" – takie hasła widnieją na międzywojennych plakatach, które będzie można zobaczyć na wystawie.
Ekspozycja składa się z czterech części. Pierwsza z nich prezentuje projekty Władysława Strzemińskiego oraz artystów jemu współczesnych - okładki książek czy czasopism. Druga część wystawy poświęcona została artystom zagranicznym. Prezentuje też środowiska, które wzajemnie na siebie wpływały i wymieniały się doświadczeniami dotyczącymi grafiki użytkowej.
Kolejna część ekspozycji poświęcona jest projektom o charakterze propagandowym. Dominować tu będą rosyjskie plakaty propagandowe, które będzie można zobaczyć w Polsce po raz pierwszy dzięki współpracy łódzkiego muzeum z Rosyjską Biblioteką Narodową w Sankt Petersburgu.
Jak wyjaśnia kuratorka wystawy w porewolucyjnej Rosji artyści konstruktywizmu bardzo szybko dostrzegli propagandową rolę nie tylko filmu, ale też projektowania graficznego. Najlepszym nośnikiem politycznych treści okazał się plakat. Projekty rosyjskie zawierały fotomontaże, wyróżniały się zastosowaniem uproszczonych form i liter, a także kontrastujących barw - dominowała czerwień. Projektant był konstruktorem- inżynierem, a nie artystą.
Ostatnia część wystawy nosi tytuł Nowy Świat. Od końca lat 20. ub. wieku styl nowoczesnego drukarstwa został przejęty przez reklamę i prasę. Był wykorzystany na okładkach popularnych książek, plakatach komercyjnych i społecznych, w ogłoszeniach i reklamach.
Wśród prac, jakie będzie można zobaczyć w muzeum znajduje się książka Michała Rusinka „Półmężczyzna” z okładką zaprojektowaną przez Karola Hillera, czy plakat reklamujący aparat fotograficzny firmy Leica autorstwa Tadeusza Maciejko. Na wystawie znajdą się druki zaprojektowane m.in. przez takich artystów jak: Hans Arp, Herbert Bayer, Henryk Berlewi, Janusz Maria Brzeski, Robert Delaunay, Sonia Delaunay, Fernand Léger, Bruno Munari, Enrico Prampolini, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Ladislav Sutnar, Mieczysław Szczuka, Jan Tschichold, czy Teresa Żarnower.
Ekspozycję uzupełnia korespondencja Strzemińskiego z Tschicholdem, którą zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć po raz pierwszy. Listy stanowią wymianę przemyśleń dwóch artystów na temat nowoczesnego drukarstwa.
Wystawa "Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda" czynna będzie do 12 października tego roku. (PAP)
jaw/ ls/