Prace Józefa Chełmońskiego, Jacka Malczewskiego czy Stanisława Witkiewicza stanowią cześć kolekcji malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX w., którą od niedzieli można zobaczyć na wystawie we wrocławskim Pałacu Królewskim.
Na ekspozycji zgromadzono niemal 70 dzieł malarstwa polskiego, powstałych w epokach realizmu, akademizmu, w okresie Młodej Polski i latach międzywojennych.
„To pierwsza tak duża, publiczna prezentacja pracy pochodzących z prywatnej wrocławskiej kolekcji, która liczy łącznie 170 obrazów namalowanych na przełomie XIX i XX w. To modelowa kolekcja malarstwa polskiego, która mogłaby być dumą niejednego muzeum” - powiedziała PAP rzeczniczka Muzeum Miejskiego Wrocławia Ewa Pluta.
Wśród prezentowanych prac są dzieła m.in. Olgi Boznańskiej, Józefa Chełmońskiego, Juliana Fałata, Aleksandra Gierymskiego, Jacka Malczewskiego, Stanisława Witkiewicza czy Stanisława Wyspiańskiego. Wystawa został podzielona na grupy tematyczne: pejzaż, symbolizm i ekspresjonizm, folklor, portret, akt, martwa natura.
„To pierwsza tak duża, publiczna prezentacja pracy pochodzących z prywatnej wrocławskiej kolekcji, która liczy łącznie 170 obrazów namalowanych na przełomie XIX i XX w. To modelowa kolekcja malarstwa polskiego, która mogłaby być dumą niejednego muzeum” - powiedziała PAP rzeczniczka Muzeum Miejskiego Wrocławia Ewa Pluta.
Organizatorzy ekspozycji z Muzeum Miejskiego Wrocławia podkreślają, że na szczególną uwagę zasługują obrazy Olgi Boznańskiej, w tym namalowany w 1913 r. „Portret damy w czarnym kapeluszu”.
Na wystawie można zobaczyć również obrazy Wojciecha Weissa, w tym dwa dzieła z 1900 r. - „Japonka” i „Akt chłopca w pracowni”. Prezentowany jest także mniej znany obraz Weissa - „Pensjonarki na Plantach” z 1897 r.
Ozdobą kolekcji są również dwa płótna Jacka Malczewskiego - „Ślepy Faun” z 1910 r. oraz namalowany dziewięć lat później „Autoportret z Thanatosem”.
Zdaniem organizatorów wystawy na uwagę zasługują także prace mniej znanych twórców. Wśród nich znalazł się obraz „Marta natura z jabłkami” Meli Muter. Artystka w trakcie swojego długiego życia stworzyła ponad tysiąc prac. Jej dorobek do tej pory nie został dobrze rozpoznany.
Mniej znana jest również twórczość braci bliźniaków Efraima i Menesza Seidenbeutlów. Niemal wszystko robili wspólnie, także malowali. Na wrocławskiej ekspozycji prezentowany jest ich wspólny obraz „Wyścig kolarski”, namalowany najprawdopodobniej w latach 30.XX wieku.
Wystawę „Arcydzieła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku” można we wrocławskim Pałacu Królewskim oglądać do 24 kwietnia 2016 r.(PAP)
pdo/ agz/