Kilkadziesiąt prac Romana Opałki – polskiego malarza uważanego za jednego z czołowych przedstawicieli konceptualizmu – będzie można od piątku zobaczyć w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Wystawa prezentuje mniej znane prace artysty.
Na wrocławskiej wystawie prezentowane są prace Opałki, które powstały w Warszawie, przed wyjazdem artysty do Francji w 1977 r. To mniej znany wycinek jego twórczości. „Na ekspozycji można zobaczyć obrazy tworzone na tekturze, obraz olejny z serii +Alfabet grecki+, liczne rysunki, gwasze, a także projekty i zrealizowane kompozycje plakatów, medali oraz okładek książek” - poinformowała PAP Katarzyna Sałamacha z biura prasowego Galerii Miejskiej we Wrocławiu.
Jak dodała, pomimo iż te prace sytuują się poza głównym nurtem twórczości artysty, stanowią komplementarny składnik jego dorobku. „Pozwalający w pełni zrozumieć jego opus magnum czyli cykl „Opałka 1965. Od jednego do nieskończoności" - podkreśliła Sałamacha.
Dzieła prezentowane we Wrocławiu stanowią część prywatnej kolekcji prac Opałki, która liczy ponad 200 eksponatów. „Uzupełnieniem ekspozycji jest zespół autorskich, unikatowych fotogramów powstałych w pracowni artysty w Bazerac oraz na Biennale 1995 w Wenecji, wykonanych przez fotografika Czesława Czaplińskiego” - dodała Sałamacha.
Roman Opałka urodził się 1931 r. w Abbeville-Saint-Lucien na północy Francji. Repatriowany z rodziną do Polski w 1946 r., powrócił do Francji w 1977 r. Od początku lat 90. często przyjeżdżał do Polski. Zmarł w Chieti, we Włoszech, w 2011 roku. W pośmiertnym wspomnieniu „New York Times” uznał Opałkę za czołowego konceptualistę, który podjął się marszu do nieskończoności. „Choć jego artystyczne poszukiwanie może się wydawać bezkrwiste i abstrakcyjne, Opałka opisał to z pasją jako wielką metaforę ludzkiej egzystencji” - komentowała m.in. gazeta.
Artysta przeszedł do historii przede wszystkim za sprawą „obrazów liczonych”, powstałych w wyniku realizowania od 1965 r. aż do śmierci twórcy, programu opisania świata i upływającego czasu za pomocą odmalowywanej progresji cyfr. W efekcie powstawały kolejno numerowane kompozycje zatytułowane „Detal”, osiągające na krajowych i zagranicznych aukcjach rekordowe – w odniesieniu do polskich realiów – ceny.
Prace Romana Opałki docenili kolekcjonerzy na całym świecie, o czym świadczy ich włączenie do zbiorów m.in. Museum of Modern Art i Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Centre Georges'a Pompidou w Paryżu oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji w 1995 r.
Wystawę w Galerii Miejskiej we Wrocławiu można oglądać do 6 marca.(PAP)
pdo/ par/