Dominik Woźniak za zestaw trzech rysunków: „Wężowiec umiarkowany”, „Mały owocnik słonecznikowy”, „Wejście do jednostki strukturalnej” zdobył grand prix XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego organizowanego przez Muzeum Kresów w Lubaczowie (Podkarpackie).
Jak poinformował PAP dyrektor Muzeum Kresów w Lubaczowie Piotr Zubowski, jury konkursowe wyłoniło zdobywców nagród i wyróżnionych spośród nadesłanych 485 prac autorstwa 180 artystów. Ponadto wybrało też prace, które zostaną pokazane na wystawie pokonkursowej.
„Wysoki poziom wielu z nadesłanych rysunków, co podkreślali wszyscy jurorzy, spowodował duże trudności w podjęciu ostatecznych decyzji” – zaznaczył dyrektor lubaczowskiego muzeum.
W skład jury weszli: prof. Dariusz Kaca, przewodniczący jury, artysta malarz i grafik, profesor na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi; Iwona Dorota Bigos, historyczka sztuki i kuratorka, kierowniczka Pawilonu Czterech Kopuł, Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu; dr Marek Głowacki, malarz i grafik z Instytutu Sztuki w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; dr Anna Hlebowicz, malarka i twórczyni tkaniny artystycznej, kuratorka programowa w Galerii Test w Warszawie; Mariusz Jończy, historyk i krytyk sztuki, główny specjalista ds. inicjatyw artystycznych w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu; Janusz Szpyt, artysta malarz, lubaczowianin, absolwent Wydziału Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Komisja konkursowa nagrodę główną przyznała Dominikowi Woźniakowi (Kolonia Szczercowska k. Bełchatowa) za zestaw trzech rysunków: „Wężowiec umiarkowany”, „Mały owocnik słonecznikowy”, „Wejście do jednostki strukturalnej”.
Zdobywca grand prix otrzyma 15 tys. zł oraz możliwość zrealizowania indywidualnej wystawy w Muzeum Kresów w Lubaczowie podczas kolejnej edycji Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w 2026 r.
Nagrody finansowe otrzymają też zdobywcy trzech pierwszych miejsc oraz wyróżnieni.
Pierwszą nagrodą jurorzy wyróżnili Keiji Matsumoto (Warszawa) za zestaw dwóch rysunków: „Fujin”, „Raijin”. Druga nagroda przypadła Emilii Pitusze (Warszawa) za zestaw trzech rysunków: „Dotykiem widzę więcej I”, „Dotykiem widzę więcej II”, „Dotykiem widzę więcej III”, zaś trzecia nagroda – Marcie Kawiorskiej (Kraków) za zestaw trzech rysunków: „Kompozycja P I”, „Kompozycja P II”, „Kompozycja P III”.
„W uzasadnieniu przyznania grand prix pracom Dominika Woźniaka jury podkreśliło bogactwo wyobraźni artysty i jego wyjątkowe umiejętności warsztatowe. W pracach artystów nagrodzonych doceniono indywidualny charakter ujęty w niebanalnej formie oraz zastosowanie wyrafinowanych środków wyrazu” – przekazał dyr. Zubowski.
Ponadto komisja przyznała pięć wyróżnień, które otrzymali: Anna Ciszek (Kielce) za zestaw trzech rysunków: „Geośniegi I”, „Geośniegi II”, „Geośniegi III”; Sławomir Ćwiek (Łódź) za prace: Rys. 3/2022, Rys. 6/2022, Rys. 9/2022; Mateusz Domeradzki (Opole) za prace: „Nieszczelna izolacja 1”, „Nieszczelna izolacja 2”, „Nieszczelna izolacja 3”; Jarosław Grulkowski (Wisznia Mała k. Trzebnicy), za prace: „New World Order No.19.A2. XXI”, “New World Order No.23.C5. XXI”, New World Order No.27.B1. XXI”; Joanna Janowska-Augustyn (Wieliczka) za zestaw trzech rysunków: „Pauza I”, „Pauza II”, „Pauza III”.
Spośród wszystkich nadesłanych prac jury wybrało na wystawę pokonkursową 109 prac autorstwa 57 artystów, „które ukazują różne idee, postawy i strategie artystyczne”.
Wernisaż pokonkursowej wystawy oraz wręczenie nagród i wyróżnień odbędzie się 24 września w Galerii Oficyna w Zespole Zamkowo-Parkowym przy Muzeum Kresów w Lubaczowie. Zaś w przyszłym roku wystawa zostanie pokazana w galeriach w Warszawie, Łodzi i Cieszynie.
Organizację Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2023 dofinansowano ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawie będzie towarzyszyć katalog, w którym znajdą się prace nagrodzone i zakwalifikowane do wystawy.
Celem triennale jest popularyzowanie rysunku, prezentacja dorobku artystycznego twórców z całej Polski oraz przybliżenie sztuki współczesnej w środowisku, które oddalone jest od większych ośrodków akademickich i twórczych. Triennale to także miejsce, gdzie artyści profesjonalni mogą konfrontować dokonania artystyczne w dziedzinie rysunku.
Dyr. lubaczowskiego muzeum przypomniał, że Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego to ogólnopolski konkurs, organizowany nieprzerwanie od 1993 r. Od początku istnienia przyciąga artystów profesjonalnych z całej Polski, zarówno tych o uznanym dorobku, jak i tych, którzy rozpoczynają swoją artystyczną karierę.
„Dowodzi to wartości i żywotności tej dziedziny sztuki” – ocenił Zubowski.
Podkreślił jednocześnie, że dzięki temu, że wydarzenie odbywa się cyklicznie, kolekcja rysunku współczesnego w Muzeum Kresów w Lubaczowie, do której trafiają nagrodzone i wyróżnione prace, znacznie się rozwinęła. Pozwala obserwować różnorodność zjawisk twórczych, postaw, wrażliwości, technik rysunkowych i tematów, a także zmiany zachodzące w nich na przestrzeni lat.
„Dzieje się tak również za sprawą dość rygorystycznego i tradycyjnego traktowania pojęcia rysunku, jako autonomicznej i niezależnej dziedziny sztuki” – zwrócił uwagę Zubowski.
W lubaczowskiej kolekcji rysunku współczesnego, sięgającej lat 60. XX wieku, znajdują się prace najwybitniejszych polskich artystów, m.in.: Mariana Kopfa, Ryszarda Otręby, Adama Hoffmana, Jana Pamuły, Jana Dobkowskiego, Alfreda Lenicy, Aleksandra Kobzdeja, Marka Chlandy, Jonasza Sterna, Erny Rosenstein, Wacława Borowskiego, Marii Jaremy Kazimierza Mikulskiego, Zdzisława Beksińskiego.
W dziesięciu dotychczasowych edycjach konkursu, odbywających się w latach 1993–2020, wzięło udział ponad dwa tysiące uczestników, którzy zaprezentowali kolejnym komisjom konkursowym ponad pięć i pół tysiąca prac.(PAP)
Autorka: Agnieszka Pipała
api/ dki/