Lotniczy Park Kulturowy w Krakowie wraz z Gmachem Głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego zwyciężył w konkursie „Polska Pięknieje” w kategorii obiekt turystyczny. „To dla nas wielki prestiż” - powiedział PAP dyrektor placówki Jerzy Radwan. Konkurs "Polska Pięknieje – 7 Cudów Funduszy Europejskich” zorganizowany został przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego po raz piąty. Wyróżniane są w nim najciekawsze projekty turystyczne, powstałe dzięki unijnemu dofinansowaniu.
„To wielki prestiż, bo nominowane były naprawdę wielkie i interesujące projekty. Nasz dostał nagrodę główną, więc jesteśmy z tego niezwykle dumni” - powiedział PAP Radwan.
Jak podkreślił, sukces krakowskiej placówki ma wielu ojców. Nagroda na równi należy się samorządowi województwa małopolskiego, projektantom gmachu, jego wykonawcom oraz zespołowi MLP. „Otrzymanie dofinansowania unijnego pozwoliło przejść muzeum w XXI wiek" - zaznaczył dyrektor.
Placówka mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski.
Placówka mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r.
„Tutaj historia ze współczesnością i przyszłością miesza się w sposób znakomity” - podkreślił szef placówki.
Nowy budynek muzeum został wybudowany w latach 2008-2010. Całkowita wartość projektu wyniosła prawie 56 mln zł, z czego unijna dotacja z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego osiągnęła 35 mln zł.
Nowy budynek, o powierzchni użytkowej ponad 3,3 tys. m kw., ma ponad 11 m wysokości, jedną kondygnację podziemną i trzy nadziemne. Z lotu ptaka przypomina formą wirujące śmigło. Jak podkreślają władze muzeum, jest to jeden z najnowocześniejszych i ekspresyjnych w swej bryle, zbudowanych od podstaw obiektów muzealnych w Polsce. Spełnia funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i biurową.
W trzyskrzydłowym gmachu znajduje się sala ekspozycyjna o powierzchni ponad tysiąca m kw., sale edukacyjna i wielofunkcyjna, kino edukacyjne z 49 miejscami i stanowiska internetowe. Jest też biblioteka naukowa z czytelnią.
W ekspozycji muzealnej wewnątrz budynku zaprezentowano m.in. 21 statków powietrznych (samolotów, szybowców i lotni), w tym jeden z pierwszych samolotów francuskich - Bleriot XI (skonstruowany w 1909 roku), polski RWD 13 z lat 30. XX w. (jeden z dwóch zachowanych na świecie egzemplarzy), czy uważany za pierwszy w powojennej Polsce nowoczesny samolot krajowej konstrukcji - TS-8 Bies.
Niektóre eksponaty są podwieszone u sufitu części ekspozycyjnej budynku. Posiada ona przeszkloną bramę, otwierającą się na drogę kołowania samolotów. Na wyposażeniu sali edukacyjnej znalazły się m.in.: nowoczesne gabloty, interaktywne kioski informacyjne, fotele lotnicze, symulator lotu czy przekrój samolotu.
Przewiduje się, że za parę lat Gmach Główny - jako wielka "Brama do Lotniczego Parku Kulturowego" - będzie zapraszał do odwiedzenia kolejnych ekspozycji kubaturowych muzeum, które zostaną wzniesione na terenach dawnej zachodniej grupy hangarowej 2. Pułku Lotniczego, pozyskanych przez samorząd województwa małopolskiego w 2009 r.
Teren o powierzchni 3,6 hektara, stanowiący część dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, został za 2,5 mln zł kupiony z zasobów Agencji Mienia Wojskowego. Znajdują się na nim zabytkowe pozostałości po zachodniej części lotniska, m.in. drogi kołowania, płyty postojowe oraz ruiny hangarów.
„Chcemy tam odbudować w oryginalnej strukturze albo zbudować na nowo trzy hangary lotnicze. Oryginalne cztery budynki zostały wysadzone przez hitlerowców, kiedy wycofywali się oni z Krakowa” - powiedział Radwan. „Zakup działki to kolejna mądra i strategiczna decyzja samorządu, bo dzięki temu otwierają się możliwości rozwoju na kolejne 20 lat” - dodał.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. (PAP)
rgr/ mki/ jbr/