Zabytkowy most na Bystrzycy w Lublinie zostanie niebawem oddany do użytku po pieczołowitym remoncie. Most odrestaurowano tak, aby przywrócić pierwotny, neogotycki kształt z 1909 r. Dodatkowo ten zabytek techniki jest oświetlony.
Prace remontowo-budowlane na moście zostały już zakończone. Oficjalne oddanie ponadstuletniego zabytku do użytku planowane jest na przełomie stycznia i lutego – poinformował Karol Kieliszek z biura prasowego Urzędu Miasta w Lublinie.
Most na Bystrzycy w Lublinie jest jednym z pierwszych żelbetowych mostów w Polsce. Powstał w przeciągu roku, prace zakończono w maju 1909 r.
Restauracji poddano autentyczną balustradę na moście, ozdobioną betonowymi szyszkami, a uszkodzone fragmenty balustrady zostały odtworzone. Na narożnikach mostu ustawiono wieżyczki w formach nawiązujących do stylu neogotyckiego, na których zamontowano lampy. Nawierzchnię wyłożono kostką klinkierową. Konstrukcja mostu została wzmocniona, uporządkowano koryto rzeki.
Most jest wieczorem oświetlony. Będzie przeznaczony dla ruchu pieszych i rowerzystów.
Most na Bystrzycy w Lublinie jest jednym z pierwszych żelbetowych mostów w Polsce. Powstał w przeciągu roku, prace zakończono w maju 1909 r. Zachowała się z tamtego czasu żeliwna tabliczka z napisem języku polskim i rosyjskim: „Most żelazno-betonowy systemu Hennebique zbudowany przez inżyniera M. Lutosławskiego”. Tabliczka kiedyś wisiała na moście; obecnie można ją oglądać w Muzeum Historii Miasta Lublina. Zachowała się także korespondencja między magistratem a Marianem Lutosławskim.
Neogotycką szatę architektoniczną mostu zaprojektował warszawski architekt Jan Heurich Młodszy, czerpiąc wzory z gotyckiego kościoła St. Severin w Paryżu.
W latach 1936-37 drewniana nawierzchnia mostu wymieniona została na klinkier. Wówczas też prawdopodobnie rozebrano zamontowane na jego skrajach cztery fiale, czyli ozdobne, smukłe wieżyczki charakterystyczne dla stylu gotyckiego.
W latach 70. W związku z narastającymi problemami komunikacyjnymi planowano rozebrać zbyt obciążony już most, ale ostatecznie do tego nie doszło. W 1985 r. na Bystrzycy wybudowano nowy most, na który przeniesiono cały ruch, a stary most wyłączono z ruchu kołowego. Dwa lata później został on wpisany do rejestru zabytków techniki.
Nawiązujący do gotyku styl nadaje całej konstrukcji wartość artystyczną, ale o moście jako zabytku techniki decyduje zastosowanie w nim przez Lutosławskiego podczas budowy wstępnie sprężonego betonu, co przeciwdziałało nadmiernym naprężeniom materiału powstającym w trakcie użytkowania i podwyższało wytrzymałość konstrukcji.
Remont i odrestaurowanie mostu trwały ponad rok. Kosztowały miasto ok. 7 mln zł.(PAP)
ren/ kot/