Już ponad 100 tys. internautów korzysta na co dzień ze strony Muzeum Auschwitz w serwisie społecznościowym Facebook. Profil istnieje od początku 2010 roku.
„Dzięki tej stronie informacje dotyczące historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady, ale także dzisiejszej pracy Miejsca Pamięci Auschwitz, docierają w kilkunastu językach do ludzi ze wszystkich kontynentów świata” – poinformował rzecznik placówki Bartosz Bartyzel.
Zdaniem dyrektora Muzeum Piotra M.A.Cywińskiego podstawowym doświadczeniem na drodze do zrozumienia rozmiaru tragedii w Auschwitz jest własne przejście przez Miejsce Pamięci i zderzenie się z jego autentyzmem. „Musimy myśleć też o osobach, które z racji dystansu lub realiów ekonomicznych nie są w stanie tej podróży odbyć. To przede wszystkim dla nich umieszczamy w internecie liczne materiały — od zasobów zdjęciowych po lekcje e-learningowe. Z naszych obserwacji wynika, że serwis na Facebooku najlepiej odpowiada ludziom, którzy pragną w sposób regularny być w kontakcie z historią Auschwitz i dzisiejszym życiem Miejsca Pamięci” — powiedział.
Spośród ponad 100 tys. użytkowników najwięcej pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, ponad 17 tys. Następne kraje to Włochy (9,1 tys.), Polska (8 tys.), Wielka Brytania (6,1 tys.) i Portugalia (6 tys.). Użytkownikami są m.in. również obywatele Kolumbii, RPA, Indonezji, Iranu i Egiptu.
Paweł Sawicki, który kieruje serwisem, poinformował, że na Facebooku publikowane są przede wszystkim krótkie informacje o pojedynczych wydarzeniach z historii Auschwitz. Są związane z konkretną datą lub osobą. „Są to historyczne fotografie, losy konkretnego transportu, fragmenty relacji byłego więźnia lub dokumenty. Dzięki odnośnikom możemy równocześnie nakierować na tekst na stronie www, polecić historyczną książkę, czy też zachęcić do skorzystania z bardzo bogatej w różnorodne materiały lekcji internetowej. Siłą internetu jest właśnie możliwość wielopoziomowego przenikania się treści” — dodał.
Spośród ponad 100 tys. użytkowników najwięcej pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, ponad 17 tys. Następne kraje to Włochy (9,1 tys.), Polska (8 tys.), Wielka Brytania (6,1 tys.) i Portugalia (6 tys.). Użytkownikami są m.in. również obywatele Kolumbii, RPA, Indonezji, Iranu i Egiptu. Statystyki pokazują, że ze strony korzystają głównie osoby powyżej 25 roku życia. Stanowią one prawie 80 proc. wszystkich użytkowników.
„Obserwując, jak funkcjonuje nasza strona, można powiedzieć, że istnieje swoista +wirtualna wspólnota pamięci+. Komentarze pod opublikowanymi wiadomościami, niezwykłe zaangażowanie wolontariuszy—tłumaczy, różnorodność geograficzna i wiekowa użytkowników, prowadzone na stronie dyskusje, ale także przesyłane nam fotografie, czy osobiste refleksje związane z wizytą w Miejscu Pamięci, pokazują, że dla bardzo wielu osób historia Auschwitz jest żywa, a pamięć o niej obecna i istotna w ich codziennym życiu” — powiedział Sawicki.
Muzeum Auschwitz aktywne jest w internecie także na innych płaszczyznach. Oficjalna strona www odnotowała w ubiegłym roku 11 mln odsłon. Placówka posiada konta na Twitterze i w serwisie Instagram.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 roku, aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 roku powstało Muzeum, w którego granicach znalazły się byłe obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II-Birkenau. (PAP)
szf/ ls/