Białoruś i Polska rozmawiają o pieszym przejściu granicznym w Brześciu, którym przez odbudowany most Terespolski, turyści mogliby pieszo dotrzeć do Twierdzy Brzeskiej. Projekt łączy się z planowaną przez Białoruś rekonstrukcją obiektów w XIX-wiecznej twierdzy.
Odtworzenie mostu, który łączyłby Bramę Terespolską z Wyspą Pograniczną, dziś niedostępną dla zwiedzających, jest jednym z najważniejszych elementów projektu rewitalizacji twierdzy. Jak powiedziała PAP konsul generalny RP w Brześciu Anna Nowakowska, strona polska rozważa, czy przejście piesze będzie traktowane jako nowe, wymagające podpisania umów międzynarodowych, czy jako dodatkowa nitka już istniejącego przejścia, co uprościłoby procedurę.
Na starych zdjęciach zniszczonego podczas II wojny światowej mostu Terespolskiego widać kładkę z potężnymi pylonami na obu brzegach. Dziś po stronie polskiej zachował się tylko stary bruk. Według specjalistów białoruskich koszt rekonstrukcji wynosi ponad 2,5 mln euro.
Twierdzę Brzeską w ówczesnym Imperium Rosyjskim zaczęto budować w latach 30 XIX w. Na jej potrzeby zlikwidowano i przebudowano dawną starówkę Brześcia. Rozbudowywano ją w XIX i XX wieku. Uległa zniszczeniom podczas walk polsko-niemieckich we wrześniu 1939 r. i obrony załogi radzieckiej przed Niemcami w 1941 r.
Pomysł stworzenia przejścia pieszego w Brześciu nie jest nowy, istnieje tak dawno, jak plany małego ruchu granicznego - zauważa konsul Nowakowska. Przypomina, że obecnie istniejące przejście samochodowe Brześć-Terespol jest bardzo uczęszczane i władze położonych po obu stronach granicy miast myślą o rozwiązaniu sytuacji. Budowa mostu pieszego doskonale wpisuje się w te zamiary, jak i w plany rekonstrukcji obiektów twierdzy - wskazuje konsul. Podkreśla, że stronie polskiej zależy na udrożnieniu i rozwoju ruchu przez granicę, którą przekracza coraz więcej ludzi.
Z kolei plany strony białoruskiej to kompleksowa rewitalizacja kulturalno-turystyczna twierdzy: budowa łącznie 13 obiektów, gdzie będą hotele, kawiarnie, muzea. Mowa jest o rekonstrukcji obiektów klasztornych, XIII-wiecznego zamku, trzech mostów. Ze względu na skalę tych planów otwarcie przejścia to perspektywa co najmniej kilku lat. W 2011 roku i do końca przyszłego roku trwa po stronie białoruskiej budowa drogi łączącej obecne przejście drogowe z dużym parkingiem przed twierdzą.
Pod koniec marca odbyło się w Brześciu spotkanie władz samorządowych z Polski i Białorusi, na którym omawiano plany pieszego przejścia. Strony porozumiały się co do powołania grup roboczych, które przygotują do końca maja rekomendacje dla swoich rządów w związku z projektem. Niedawno pozytywnie o pomyśle przejścia wypowiedziała się białoruska Straż Graniczna.
Twierdzę Brzeską w ówczesnym Imperium Rosyjskim zaczęto budować w latach 30 XIX wieku. Na jej potrzeby zlikwidowano i przebudowano dawną starówkę Brześcia. Rozbudowywano ją w XIX i XX wieku. Uległa zniszczeniom podczas walk polsko-niemieckich we wrześniu 1939 roku i obrony załogi radzieckiej przed Niemcami w 1941 roku.
Z Mińska Anna Wróbel (PAP)
awl/ kar/