Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu ogłosiło w czwartek konkurs na krótki film, który w sieci, np. na Tik Toku, ma zachęcać młodych ludzi do zwiedzania muzeów, poznawania historii i kultury poprzez pokazanie, że dzisiejsze muzea to instytucje atrakcyjne, multimedialne.
„Odwiedź ulubione muzeum, nagraj krótki film, wrzuć go do sieci i wygraj indywidualne zwiedzanie wybranej instytucji wraz z przewodnikiem i grupą przyjaciół!” – zachęcają organizatorzy konkursu z Ministerstwa Kultury i Muzeum Narodowego w Warszawie.
„Eksponowane w muzeach fascynujące dzieła sztuki, świadectwa naszej historii prezentowane w bardzo atrakcyjny sposób i wsparte nowymi technologiami, docierają do coraz większego grona odbiorców, przyciągają młodych ludzi, budzą emocje i zainteresowanie kulturą – mówił minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotr Gliński podczas czwartkowej konferencji odbywającej się na Dziedzińcu Lorentza MNW.
„Dzisiaj chcemy, aby to właśnie młodzi odbiorcy, opowiedzieli nam o tym, jakie wrażenia wywołuje w nich wizyta w muzeum, czego tam poszukują, co zwraca ich uwagę” – podkreślił minister.
Prof. Gliński zaznaczył, że konkurs na nagranie wideo na temat bogatych i atrakcyjnych zbiorów polskich muzeów jest najlepszym zaproszeniem młodych ludzi do wyjątkowego świata sztuki. „Chcemy poprzez nowoczesne technologie przyjąć młodego człowieka i wprowadzić go w fascynujący świat kultury. Wpiszcie muzeum w swój plan” - zachęca minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.
„Cieszę się, że konkurs inaugurujemy w Muzeum Narodowym w Warszawie, ale autorzy tych krótkich filmów mogą szukać inspiracji we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce, nie tylko w Muzeach Narodowych” – zaznaczył Łukasz Gaweł, dyrektor MNW.
Według dyr. Gawła filmy mogą opowiadać serio o dziełach sztuki, ale mogą też za pomocą anegdoty, zabawnych, ciekawych, oryginalnych historyjek przybliżać największe skarby polskich muzeów albo po prostu zachęcać do przeżycia niebanalnej przygody ze sztuką.
Uczestniczący w konferencji edukator Paweł Bień zwrócił uwagę na trzy obszary aktywności, do których warto zachęcić młodych ludzi; są to wydarzenia, które dzieją się w samym muzeum, zajęcia online i wyjście w przestrzeń miasta. I wszędzie tam mogą powstawać krótkie, lecz pełne treści i atrakcyjne filmy.
Wielkim rzecznikiem programu obecności muzeum, jego zbiorów i wydarzeń w mediach społecznościowych jest Justyna Borowska z MNW. Jak zauważa „już po pierwszym filmie na Tik Toku zareagowali ci, którzy dotąd raczej nie należeli do publiczności muzealnej, a więc młodzież ze szkoły podstawowej”.
Jury będzie oceniać nagrane smartfonem i przesłane przez uczestników około półtoraminutowe (umowne 100 sekund) wideo.Filmik powinien przedstawiać emocje i wrażenia z obejrzanych wystaw w polskim lub związanym z Polską zagranicznym muzeum. Konkursowa praca nie musi dotyczyć jedynie muzealnych wnętrz, może również prezentować np. ogrody lub parki, stanowiące nieodłączną część niektórych muzeów.
Wideo należy przesłać na adres e-mailowy 100sekundwmuzeum@kulturaisport.gov.pl oraz umieścić go na swoim profilu w mediach społecznościowych dodając hashtag #100SekundWMuzeum.
Zdobywcy pierwszego i drugiego miejsca jako nagrodę otrzymają dla siebie i rodziny lub grupy przyjaciół (łącznie do 10 osób) możliwość indywidualnego zwiedzania muzeum wybranego z listy umieszczonej na podstronie akcji: https://www.gov.pl/web/kulturaisport/sto-sekund-w-muzeum.
Laureatom podziwiającym wystawy będzie towarzyszył w roli przewodnika kurator danej placówki. Ponadto zwycięzca konkursu otrzyma kamerę sportową GOPRO HERO8 Black. Laureat drugiego miejsca oprócz indywidualnego zwiedzania otrzyma również gimbal marki DJI OSMO Mobile 4. Trzecie miejsce nagrodzone zostanie gimbalem marki DJI OSMO Mobile 4. (PAP)
Anna Bernat
abe/ dki/