Fortepian, na którym Ignacy Jan Paderewski pobierał nauki u polskiego pianisty, kompozytora i pedagoga Teodora Leszetyckiego, powróci do Polski. Instrument zostanie uroczyście zaprezentowany podczas sobotniego koncertu w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Fortepian Bösendorfer z 1882 roku, na którym grali obaj wirtuozi – Paderewski i Leszetycki - będzie można zobaczyć i usłyszeć podczas sobotniego koncertu w poznańskiej Auli Nova. W trakcie uroczystości z recitalem wystąpi prof. Hubert Rutkowski, prezes Towarzystwa Muzycznego im. T. Leszetyckiego; pianista, pedagog i popularyzator polskiej muzyki.
Po uroczystości instrument, który zostanie przekazany poznańskiej uczelni przez Teodor Leszetycki; eksponowany będzie w holu auli.
Sobotnie wydarzenie współorganizują rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu prof. Halina Lorkowska oraz wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann. Instrument dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego został kupiony przez Towarzystwo Muzyczne im. Teodora Leszetyckiego i był przechowywany w Hamburgu. Z inicjatywy ambasadora Polski w Berlinie prof. Andrzeja Przyłębskiego oraz kierownictwa PKN ORLEN i ORLEN Deutschland GmbH został przewieziony z Hamburga do Poznania.
Wojewoda wielkopolski podkreślił, że „to fortepian o nieocenionej wartości historycznej”. „Dla nas, Wielkopolan, ma on szczególne znaczenie, bo grał na nim Ignacy Jan Paderewski, czyli człowiek, który tchnął ducha zwycięstwa w uczestników Powstania Wielkopolskiego” – podkreślił Hoffmann.
Jak dodał, prace nad sprowadzeniem fortepianu trwały kilkanaście miesięcy. „To również nasza misja jako państwa polskiego, by dbać o dobra narodowe, które są częścią naszej tożsamości i pięknej, choć trudnej historii” – podkreślił wojewoda.
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) naukę gry na pianinie rozpoczął jako 12-latek w warszawskim Instytucie Muzycznym. W celu doskonalenia warsztatu dwukrotnie wyjeżdżał do Królewskiej Akademii Muzycznej w Berlinie, gdzie poznał wielu czołowych kompozytorów i wirtuozów owego czasu, m.in. Richarda Straussa, Antoniego Rubinsteina i Pabla de Sarasatego. Kontakty te oraz wpływy Heleny Modrzejewskiej skłoniły go do rozpoczęcia kariery pianisty. Dzięki pierwszemu występowi w Krakowie w październiku 1884 roku zdobył fundusze na wyjazd do Wiednia, gdzie uczył się pod kierunkiem Teodora Leszetyckiego.
Paderewski był artystą koncertującym na całym świecie, jednym z największych pianistów swojej epoki. W czasie I wojny światowej, wykorzystując liczne znajomości w świecie polityki, wspierał dążenia Polski do odzyskania niepodległości. W 1919 r. jako premier i minister spraw zagranicznych stanął razem z Romanem Dmowskim na czele delegacji polskiej na konferencję pokojową w Paryżu i podpisał w imieniu Polski traktat wersalski.
Teodor Leszetycki (1830–1915) pierwszych lekcji zaczął udzielać w wieku 15 lat. W 1862 r. Antoni Rubinstein powierzył mu klasę fortepianu w utworzonym przez siebie Konserwatorium Petersburskim. Od 1878 r. pracował w Wiedniu, gdzie poświęcił się prywatnemu nauczaniu i komponowaniu. Wykształcił blisko 1200 pianistów, w tym wielkie sławy swoich czasów. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ wj/