Mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki zażądał od ZDM zmiany lokalizacji fotoradarów ustawionych na moście Poniatowskiego w Warszawie. Poinformował w piątek, że nie decydował o precyzyjnej lokalizacji urządzeń.
Radary są usytuowane na zabytkowym moście Poniatowskiego po obu brzegach Wisły. Przy jezdni prowadzącej z Centrum w kierunku Pragi stoją przy wieżycy, następnie nad ul. Solec, a także nad Wisłą. Na pasie dla jadących z Pragi do centrum pierwszy fotoradar będzie kontrolował prędkość przed Wybrzeżem Szczecińskim, następny niemal na wysokości lewego brzegu Wisły, a ostatni nad ul. Kruczkowskiego. Ich usytuowanie wzbudziło sprzeciw historyków i varsavianistów.
W piątek zareagował na to mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki. Na Facebooku napisał: "W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi usytuowania fotoradarów na moście i wiadukcie Poniatowskiego 14 maja Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wystąpił do Zarządu Dróg Miejskich z pismem o zmianę lokalizacji wolno stojących szaf radarowych".
Podkreślił, że "nie decydował o precyzyjnej lokalizacji fotoradarów, a do zatwierdzenia przedstawiono jedynie niedokładną orientacyjną mapę umiejscowienia radarów".
Wyjaśnił, że "ze względu na priorytetową kwestię bezpieczeństwa, pozwolono jedynie na ustawienie fotoradarów na moście i wiadukcie Poniatowskiego". Wskazał, że MWKZ poinformował o tym ZDM w uzasadnieniu decyzji dotyczącej możliwości instalacji urządzeń z 27 lipca 2020 roku.
Konserwator przypomniał, że wcześniej "w zaleceniach z 5 listopada 2019 roku wykluczył możliwość wzniesienia radarów w formie wolno stojących szaf teletechnicznych i dopuścił jedynie możliwość montażu niewielkich urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na wiadukcie i na moście Poniatowskiego na wysięgnikach mocowanych do słupów latarń".
Podkreślił, że "wskazał tylko na możliwość posadowienia urządzeń stacjonarnych w miejscach jak najmniej widocznych na poziomie chodnika".
Jednak ZDM zrezygnował z odcinkowego pomiaru prędkości – jak wyjaśniono - ze względu na zbyt wysokie oferty w przetargu. Postanowił postawić radary. Wystąpił ponownie o zalecenia konserwatorskie, z propozycją zastosowania fotoradarów stacjonarnych.
"W zaleceniach z dnia 13 maja 2020 roku MWKZ podtrzymał treść poprzednich zaleceń i wykluczył możliwość wzniesienia radarów w formie wolno stojących szaf teletechnicznych, a także krytycznie ocenił jaskrawą kolorystykę typowych urządzeń oraz eksponowaną lokalizację radarów przesłaniającą widok na most i wieżycę" – czytamy na Facebooku konserwatora.
PAP zwróciła się do Zarządu Dróg Miejskich z pytaniem, czy uzyskał opinię Wojewódzkiego Konserwator Zabytków.
"Tak, oczywiście. To podstawowy wymóg w tego rodzaju inwestycji na tym moście. Otrzymaliśmy pozytywną opinię latem ubiegłego roku” – odpowiedział w czwartek rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski.(PAP)
Autor: Marta Stańczyk
wnk/ mas/ jann/