Rada Miasta Lublin przyjęła w czwartek uchwałę w sprawie nadania nowemu mostowi imienia prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego. Otwarcie nowej przeprawy na Bystrzycy w Lublinie planowane jest w maju.
Lubelscy radni 28 głosami "za" i jednym głosem "wstrzymującym się" przyjęli w czwartek uchwałę w sprawie nadania nowemu mostowi w mieście imienia prezydenta.
Radny PiS Piotr Popiel przed głosowaniem złożył autopoprawkę polegającą na zmianie proponowanej nazwy z "Most im. Ryszarda Kaczorowskiego" na "Most im. prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego".
Uzasadniając uchwałę Popiel przypomniał, że Ryszard Kaczorowski, ur. 1919 r. w Białymstoku, był polskim politykiem, mężem stanu, działaczem społecznym i harcerzem, komendantem chorągwi Szarych Szeregów w Białymstoku w 1940. Po 1945 r. przebywał na emigracji, był członkiem Rady Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej. 11 listopada 1984 r. został odznaczony przez prezydenta RP na uchodźstwie Edwarda Raczyńskiego Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za zasługi na polu emigracyjnej działalności niepodległościowej i społecznej, w szczególności wśród młodzieży harcerskiej. W 1986 r. został ministrem do spraw krajowych w Radzie Narodowej RP. Po nagłej śmierci prezydenta RP Kazimierza Sabbata 19 lipca 1989 r., zgodnie z art. 19 Konstytucji RP złożył przysięgę i objął urząd prezydenta RP na uchodźstwie. W grudniu 1990 r. złożył urząd na ręce wybranego w pierwszych od zakończenia II wojny światowej wolnych wyborach prezydenta RP Lecha Wałęsy. Na Zamku Królewskim w Warszawie uroczyście przekazał mu insygnia władzy państwowej II Rzeczypospolitej Polskiej. Był aktywnym działaczem ZHP na emigracji. Zmarł tragicznie 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie polskiego samolotu rządowego Tu-l 54M pod Smoleńskiem. Od 2002 r. Ryszard Kaczorowski jest Honorowym Obywatelem Miasta Lublin.
Lubelski ratusz poinformował we wtorek, że most na Bystrzycy przy ul. Żeglarskiej przechodzi odbiory techniczne a jego otwarcie planowane jest w maju.
Nowa przeprawa powstała w miejscu starej, która musiała zostać rozebrana z powodu złego stanu technicznego. Most ma 50 m długości, 19,4 m szerokości, z czego szerokość jezdni wynosi 8 m. Do budowy zużyto 160 ton stali zbrojeniowej. Wytrzymałość konstrukcji badały samochody ciężarowe o masie 200 ton. Inwestycja kosztowała 37 mln zł, z czego 31,5 mln zł to środki europejskie.(PAP)
Autor: Piotr Nowak
pin/ jann/