Muzeum Kolejnictwa zgodnie z nieprawomocnym wyrokiem sądu ma opuścić zabudowania przy ul.Towarowej w Warszawie. PKP zaproponowały placówce inne miejsca, wszystkie są w bardzo złym stanie technicznym - ocenił wicemarszałek sejmiku woj. mazowieckiego Krzysztof Strzałkowski.
Jak powiedział Strzałkowski, PKP zaproponowało muzeum nieruchomości zamienne m.in. przy ul. Grodzieńskiej, u zbiegu projektowanego przedłużenia ul. Kijowskiej i Al. Tysiąclecia na Pradze Północ, wagonowni na Szczęśliwicach oraz przy ul. Towarowej w Sochaczewie. "Wszystkie nieruchomości są w bardzo złym stanie technicznym, wymagałyby wielomilionowych nakładów" - powiedział.
Dyrektor Muzeum Kolejnictwa Ferdynand Ruszczyc w rozmowie z PAP podkreślił, że nieruchomości przy ul. Grodzieńskiej, na Pradze Północ w pobliżu Dworca Wschodniego nie mają do końca uregulowanej sytuacji prawnej, brakuje tam infrastruktury. Zaznaczył, że z kolei remont wagonowni na Szczęśliwicach wymaga znacznych nakładów finansowych. "Problem w tym, że nikt nie ma na ten cel pieniędzy" - dodał.
Wydział cywilny Sądu Okręgowego w Warszawie 10 kwietnia nakazał wydanie Polskim Kolejom Państwowym nieruchomości, na której znajduje się Muzeum Kolejnictwa. Muzeum na opuszczenie placówki ma rok od uprawomocnienia się wyroku.
Ruszczyc powiedział, że placówka odwoła się od wyroku. "Czekamy na jego uzasadnienie. Będziemy się odwoływać" - dodał.
Siedziba Muzeum Kolejowego od otwarcia w 1931 r. zmieniała się kilka razy. W początkach działalności był to gmach ówczesnego Dworca Głównego (obecnie stacja Warszawa-Śródmieście) a następnie budynek dawnej łaźni carskiej przy ulicy Nowy Zjazd 1.
Wybuch II wojny światowej przerwał działalność muzeum. Latem 1940 r. zbiory zostały przeniesione do budynku przy ulicy Targowej 74, a później do pomieszczeń dworca Warszawa Wileńska. Podczas nalotu bombowego samolotów radzieckich na Warszawę w 1943 r. eksponaty zostały zniszczone. Po wojnie muzeum zaczęło działać dopiero w 1972 r na stacji Warszawa Główna Osobowa przy ul. Towarowej; w 1973 r. muzeum otrzymało część poczekalni pasażerskiej. Stacja Warszawa Główna Osobowa nie obsługuje pasażerów od 1997 r.
Wśród zbiorów muzeum znajduje się m.in. wagon salonowy Bolesława Bieruta zbudowany w 1939 roku w Poznaniu, jedyny zachowany w Europie pociąg pancerny z wagonem motorowy produkcji niemieckiej z 1942 roku, oraz parowóz Pm3-3 z w pełni zachowaną otuliną kotła. Ponadto muzeum dysponuje unikatowymi eksponatami, m.in. oryginalnym XIX wiecznym semaforem typu koszowego oraz dzwonem sygnałowym z 1905 roku.
W muzeum odbywają się m.in. lekcje muzealne dla szkół, pokazy filmowe, prelekcje.
Od 1 stycznia 1999 r. pieczę nad Muzeum Kolejnictwa sprawuje samorząd Województwa Mazowieckiego; wcześniej (w latach 1995-1998) podlegało Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej. (PAP)
kno/ bos/