Do tradycji Rzeczpospolitej Obojga Narodów i barw szlacheckich województwa podlaskiego nawiązuje nowe logo Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Instytucja chce w ten sposób połączyć nowoczesny przekaz z tradycją.
Muzeum Podlaskie w Białymstoku powstało w 1949 roku i jest największą placówką muzealną w województwie podlaskim. Składa się z siedmiu oddziałów - prowadzone jest przez samorząd województwa, współprowadzi je ministerstwo kultury. W jego zbiorach znajduje się blisko 100 tys. eksponatów, pamiątek związanych z historią regionu, a także tradycjami i zwyczajami społeczności zamieszkujących te tereny.
Nowe logo muzeum zaprezentowano w czwartek na konferencji prasowej. To litery "MP" w barwach szafirowej i karmazynowej.
Jak powiedział na konferencji prasowej marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki, Muzeum Podlaskie to "oczko w głowie" zarządu województwa podlaskiego. Instytucja ma - jak mówił - ogromną ofertę i jest marką samą w sobie.
"To logo (…) to jest taka forma otwarcia, nowego otwarcia się na pewne kwestie związane z kulturą, z obcowaniem z kulturą" - mówił Kosicki.
"Pomysł logotypu Muzeum Podlaskiego wyrasta z pewnej idei, idei nawiązania do czasów Rzeczpospolitej Obojga Narodów, do czasów I Rzeczpospolitej. Stanęliśmy przed ogromnym dylematem jak połączyć nowoczesny przekaz, bo taką chcieliśmy formę nadać naszemu nowemu logo, z tradycją sięgającą czasów dawnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów" - powiedział dyrektor Muzeum Podlaskiego w Białymstoku Waldemar Wilczewski.
Dodał, że chodziło o nawiązanie do barw województwa podlaskiego z czasów przedrozbiorowych. "W 1776 roku Sejm Rzeczpospolitej roku uchwalił, że województwa mają mieć swoje mundury, tak, żeby posłowie poszczególnych województw, kiedy spotkają się na sejmie, od razu z daleka wyróżniali się swoim strojem i można było określić, jakie to województwo" - powiedział Wilczewski.
Przypomniał, że województwo podlaskie przyjęło barwy "bardzo wpadające w oko": kolor szafirowy i karmazynowy. "Szlachcic biorący udział w Sejmie występował w szafirowym kontuszu z karmazynowymi lub amarantowymi wyłogami, na ramieniu miał srebrne szlify, a pod spodem biały żupan. I te barwy złożyły się na nasze logo" - dodał dyrektor.
"To nowe logo, ta zmiana wizerunku Muzeum Podlaskiego to też zachęta do tego, żeby przyciągnąć nowych zwiedzających czy też szerszą publiczność" - mówił Wilczewski.
"Nowe logo powinno podążać za tendencjami, które są w tej chwili obecne w tego typu znakach, które są symbolem rozpoznawczym poszczególnych instytucji" - powiedziała autorka logo, kierowniczka Muzeum Ikon w Supraślu, oddziału Muzeum Podlaskiego, Ewa Zalewska. Mówiła, że samo projektowanie logo to podejście analityczne, czasami wręcz matematyczne. Jak wyjaśniła, musi powstać coś, co ma proporcje, jest wyważone, co ma formę, i na co chce się patrzeć.
Wilczewski pytany przez PAP, czy logotypy poszczególnych oddziałów będą zachowane, powiedział, że na obecnie ważna jest promocja całego Muzeum Podlaskiego jako marki, dlatego instytucja sukcesywnie będzie rezygnowała z logotypów oddziałów.
Muzeum składa się z siedmiu oddziałów: Ratusza w Białymstoku – siedziby głównej, Muzeum w Tykocinie, Muzeum Ikon w Supraślu, Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy, Muzeum w Bielsku Podlaskim, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego oraz Muzeum Historycznego.(PAP)
autorka: Sylwia Wieczeryńska
swi/ pat/