Pieniądze na dokończenie przebudowy Mostu Tczewskiego mają pochodzić z Polskiego Ładu - poinformował w poniedziałek poseł PiS Kazimierz Smoliński. Poza remontem, w Tczewie powstanie również filia Muzeum II Wojny Światowej.
O remoncie historycznego zabytku łączącego Tczew z Malborkiem na dolnej Wiśle poinformowali w Tczewie podczas poniedziałkowej konferencji prasowej poseł PiS Kazimierz Smoliński i starosta tczewski Mirosław Augustyn.
"Mamy dobre wiadomości dla tczewian, dla mieszkańców powiatu tczewskiego. Po spotkaniu w Ministerstwie Kultury, u pana wiceministra Sellina, generalnego konserwatora zabytków, zostały poczynione ustalenia, które pozwolą zrealizować inwestycje remontu drogowego mostu tczewskiego, historycznego mostu z 1852 roku" - zaczął konferencję poseł PiS Kazimierz Smoliński.
Poseł nawiązał do spotkania, które odbyło się w środę 16 lutego w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie. W jego trakcie przedstawiciele starostwa, posłowie, pomorski konserwator zabytków, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej i wiceminister kultury Jarosław Sellin rozmawiali na temat przyszłości tczewskiego mostu.
Jak przekazało starostwo tczewskie: celem spotkania było ustalenie wspólnych działań zmierzających do zakończenia przebudowy Mostu Tczewskiego, uwzględniając trzy zakresy: inwestycję drogową, utworzenie w Tczewie filii Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz decyzje konserwatorskie.
"Mogę potwierdzić, że spotkanie było bardzo owocne. Tak blisko chyba nigdy nie byliśmy. Dla nas największym problemem był zawsze wkład własny. Teraz ten wkład własny udaje się zrealizować dzięki Polskiemu Ładowi, prawie 95 proc. a brakujące 5 proc. przez Muzeum II Wojny Światowej" - powiedział w poniedziałek starosta tczewski Mirosław Augustyn.
Powiat wystąpił z wnioskiem do programu Polski Ład na dokończenie II etapu przebudowy mostu. Według posła Smolińskiego i starosty Augustyna, ten etap ma kosztować ok. 60 mln złotych. Dofinansowanie - jak zaznaczają przedstawiciele starostwa - jest możliwe w wysokości 95 proc. kosztów zadania, natomiast montaż finansowy dotyczący wkładu własnego zostanie wypracowany z Muzeum II Wojny Światowej.
"Jest decyzja, że przęsło ESTB, to przęsło saperskie tzw. brytyjskie z czasów II wojny światowej (...) ono ma być rozebrane w sposób jak najmniej inwazyjny, żeby mogło zostać w maksymalnej długości wyeksponowane na brzegu i to ma być na tej części zachodniej, czyli w ciągu ul. Jana z Kolna (...)" - mówił Smoliński.
Kolejnym punktem omawianym w trakcie spotkania z wiceministrem Sellinem było to, aby powiat tczewski przekazał część terenu przy moście oraz przyczółek w użyczenie Muzeum II Wojny Światowej, gdzie w przyszłości zostanie utworzona filia muzeum.
"Przystąpiono do prac związanych ze zmianą statutu Muzeum II Wojny Światowej, tak żeby w Tczewie powstał oddział tego muzeum, usytuowany w tym przyczółku zachodnim miasta Tczewa. Muzeum miałoby być takim pokazaniem historii mostownictwa w konfliktach zbrojnych na świecie, ale zajęłoby się również wyeksponowaniem historii mostów tczewskich oraz tego co się z mostami działo w czasie II wojny światowej. Wystawa będzie miała wymiar europejski, światowy. To dla Tczewa będzie ważna instytucja kultury" - przekonywał poseł PiS.
Zdaniem posła Smolińskiego i starosty tczewskiego przebudowa mostu w Tczewie ma kosztować 200 mln złotych.
Poseł Smoliński zaznaczył, że o finansowanie kolejnych etapów starostwo powinno wnioskować w kolejnych edycjach Polskiego Ładu. Poseł zapewnił również, że będzie zabiegał "żeby ewentualne braki były finansowe z budżetu państwa"
Jak pisze portal inzynieria.com: "modernizacja (według wariantu historycznego) zabytkowego mostu w Tczewie to inwestycja rozpoczęta w 2012 roku. W 2019 roku konserwator zabytków nakazał przerwać prace w trakcie rozbiórki powojennego przęsła ESTB, które miało zostać zachowane i wyeksponowane. W maju 2020 roku wykonawca zszedł z placu budowy. Obecnie przeprawa jest częściowo zdemontowana, a przęsło od strony Tczewa podpiera tymczasowy filar w nurcie Wisły".
Most w Tczewie zbudowano w latach 1851–1857, jako obiekt drogowo-kolejowy. Ma 1052 m długości, posiada charakterystyczne wieże. W 2004 r. został uznany przez American Society of Civil Engineers, jako pierwszy obiekt w Polsce, za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii. Stanowi najkrótszą drogę łączącą gminy żuławskie z Tczewem.
TVP3 Gdańsk poinformowała, że "podczas środowego spotkania w stolicy ustalono, że prace związane z przebudową mostu, mogą rozpocząć się jeszcze w 2022 roku". (PAP)
autor: Piotr Mirowicz
pm/ dki/