Uniwersytet w Białymstoku i samorząd województwa podlaskiego podpisały w czwartek umowę ws. kupna przez samorząd budynku uniwersyteckiej biblioteki. Będzie w nim działała Książnica Podlaska, uczelnia planuje wybudować nową bibliotekę w swym kampusie.
Władze Uniwersytetu w Białymstoku już od jakiegoś czasu prowadziły rozmowy z samorządem o sprzedaży budynku Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia oraz sąsiedniego budynku, w którym mieści się rektorat uczelni. Mówiły, że po otwarciu uniwersyteckiego kampusu (który działa od października) i stworzeniu tam wydziałowych bibliotek uczelnia nie będzie potrzebowała budynku biblioteki w centrum miasta.
W wyniku negocjacji ustalono kwotę transakcji na 25 mln zł. W ubiegłym tygodniu sejmik województwa zdecydował o zakupie dwóch uczelnianych nieruchomości. W czwartek rektor UwB prof. Leonard Etel i marszałek województwa podlaskiego Jarosław Dworzański podpisali umowę przedwstępną. Teraz - jak wyjaśniła rzeczniczka uczelni Katarzyna Dziedzik - zgodę na sprzedaż nieruchomości musi wyrazić ministerstwo finansów.
Obecny na podpisaniu umowy dyrektor Książnicy Podlaskiej Jan Leończuk mówił, że w końcu, po 40 latach zabiegania o nowy gmach, biblioteka ta będzie go miała. Nie wiadomo jak długo będzie trwało przenoszenie zbiorów książnicy, obejmujących ok. 1,3 mln pozycji. Jednak - jak zapewnił - nie będzie jej zamknięcia, a zbiory będą przenoszone stopniowo.
Jak mówił Dworzański, kończy to starania samorządu o nową siedzibę dla Książnicy Podlaskiej (biblioteki zarządzanej przez województwo, która ma problemy lokalowe - PAP). Przypomniał, że władze regionu od dawna starały się o zewnętrzne środki na budowę gmachu biblioteki, ale mimo posiadania projektu i terenu, na którym biblioteka mogłaby powstać, nie udało się ich pozyskać. Dodał, że dzięki obecnej umowie poprawią się warunki lokalowe Książnicy, a z drugiej strony to pomoc dla UwB, bo biblioteka potrzebuje specyficznego kupca.
Etel uznał, że sprzedaż tych dwóch budynków to bardzo dobry interes zarówno dla uczelni jak i dla samorządu. Pytany, na co zostaną przeznaczone pieniądze ze sprzedaży nieruchomości, powiedział, że przede wszystkim na remont budynku w tzw. małym kampusie, w którym ma się mieścić rektorat oraz na nowy budynek biblioteki-magazynu w kampusie.
Obecny na podpisaniu umowy dyrektor Książnicy Podlaskiej Jan Leończuk powiedział, że w końcu, po 40 latach zabiegania o nowy gmach, biblioteka ta będzie go miała. Nie wiadomo jak długo będzie trwało przenoszenie zbiorów książnicy, obejmujących ok. 1,3 mln pozycji. Jednak - jak zapewnił - nie będzie jej zamknięcia, a zbiory będą przenoszone stopniowo.
W umowie jest zapis, że uczelnia ma czas do końca września, aby opuścić budynek biblioteki. Natomiast na przeniesienie rektoratu, gdzie mają się znaleźć różne wydziały urzędu marszałkowskiego, UwB ma trzy lata.
Samorząd ma spłacić nieruchomości w czterech ratach, pieniądze będą pochodzić z budżetu województwa. W tym roku na konto uczelni wpłynie kwota 10 mln zł, następne raty w trzech kolejnych latach. (PAP)
swi/ mki/