Do Muzeum Zamkowego w Malborku trafił w czwartek naszyjnik wykonany i podarowany placówce przez libańskiego artystę Claude Mazloum’a. Stworzona ze skóry, bursztynu, diamentów i złota ozdoba powiększy malborską kolekcję bursztynu.
Jak powiedziała PAP Joanna Czarnowska z malborskiego Muzeum, naszyjnik jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że stworzył go uznany artysta.
„Jest to naszyjnik dwustronny, wykonany w formie skórzanego kołnierzyka. Z jednej jego strony w części centralnej umieszczono podłużną broszę z bursztynów obleczonych 24-karatowym złotem, a na odwrocie, na wypukłym rewersie broszy znajdują się naturalne fragmenty bursztynu z wprawionymi diamentami” – wyjaśniła PAP Czarnowska dodając, że do całości doczepiony jest dosyć długi, artystycznie splątany sznur bursztynowych korali.
Dodała, że naszyjnik będzie najprawdopodobniej eksponowany w specjalnej gablocie na wystawie „Bursztynowe konteksty” w przyziemiu skrzydła wschodniego Zamku Średniego prezentującej najcenniejsze eksponaty bursztynowej kolekcji placówki.
Czarnowska wyjaśniła też, że z propozycją podarowania malborskiemu Muzeum jednej ze swoich prac, wystąpił sam autor naszyjnika po tym, jak z jednego z fachowych pism dowiedział się o malborskiej kolekcji bursztynu. „Nasza kolekcja jest największym zbiorem wyrobów artystycznych z bursztynu w Europie” – podkreśliła Czarnowska.
Założyciele i budowniczowie malborskiego zamku – członkowie zakonu krzyżackiego, od początku swego panowania na terenie Prus zagwarantowali sobie wyłączność na wydobywanie i handel bursztynem. Przedmioty wykonywane z tego surowca zdobiły zresztą różne pomieszczenia malborskiego zamku.
Gdy w 1961 roku w zamku krzyżackim powstało Muzeum, nawiązując do tej tradycji, placówka zaczęła gromadzić kolekcję bursztynu. Dziś liczy ona ponad dwa tysiące obiektów i składa się zarówno z okazów naturalnych, jak i - zabytkowych oraz współczesnych - dzieł sztuki.
Jak informują muzealnicy, zbiór przyrodniczy obejmuje ponad 700 okazów o zróżnicowanej wielkości, formach, barwach i stopniu przejrzystości, a wśród nich liczne, zawierające inkluzje zwierzęce i roślinne.
„Trzon kolekcji stanowią obiekty historyczne prezentujące najwyższy poziom rzemiosła bursztynniczego od czasów neolitu po okres międzywojenny. Najcenniejsze są zabytki nowożytne takie jak: fragment kolii i korale męskie z XVII wieku, opatrzony datą 1687 ołtarz, XVII- i XVIII- wieczne szkatuły i rzeźby autorstwa gdańskich artystów (m.in. Redlina i Mauchera), a także tzw. Kabinet Stanisława Augusta Poniatowskiego czy przedmioty takie jak szachy, fajki itp.” – można wyczytać na stronie internetowej muzeum.
Z kolei wśród wyrobów współczesnych w kolekcji znaleźć można zarówno masowo produkowane prace z lat 60-tych, jak i biżuterię artystyczną autorstwa m.in. grupy Piro, Janusza i Waldemara Góralskich, Marii i Pawła Fietkiewiczów, Wandy i Bogdana Frydrychowiczów, Mariusza Drapikowskiego czy Pauliny Binek. (PAP)
aks/ dym/