Kulturę renesansu od strony ówczesnej mody, muzyki oraz zwyczajów będzie można poznać podczas artystycznych lekcji, które rozpoczną się w piątek w Krośnie. To czwarta odsłona cyklu spotkań Kultura Wieków Dawnych.
Organizatorem cyklu jest Regionalne Centrum Kultur Pogranicza (RCKP) w Krośnie i Fundacja Paderewskiego. Jak zauważyła Małgorzata Baranowska-Mika z RCKP XVI wiek przyniósł wielkie zmiany w wielu dziedzinach życia, w tym także w modzie. Jej zdaniem renesansowe stroje i kostiumy odzwierciedlały zarówno postęp kulturowy, jaki zachodził w Polsce, jak i rozwój handlu, który umożliwiał coraz większym kręgom ludzi dostęp do nowych materiałów. Moda była też wizytówką statusu społecznego.
„Dwór zarezerwował dla siebie jedwab. W niektórych miejscach posiadanie tego materiału przez biedotę było nawet surowo karane” – wyjawiła Baranowska-Mika.
Jak podkreśliła, ludzie zamożni epoki odrodzenia ubierali się w wyszukane szaty, suknie w jaskrawych kolorach. Ich stroje ozdabiały złote i srebrne hafty, o bogatych, wymyślnych wzorach. Były to często ilustracje legend, czy scen biblijnych albo motywy przyrodnicze. Ponadto ludzie renesansu lubowali się także w biżuterii i futrach.
Artystyczne lekcje poprowadzi znany zespół muzyki dawnej Filatura di Musica, który wystąpi w strojach z epoki. Opowieściom o świecie mody renesansowej towarzyszyć będzie ówczesna muzyka, która była obecna na dworach, oficjalnych uroczystościach, biesiadach i zabawach.
Zespół Filatura di Musica specjalizuje się w repertuarze europejskiej muzyki renesansowej, barokowej i klasycznej. Muzycy grają na instrumentach historycznych, takich jak viola da gamba, viola d’amore, altówka barokowa, teorba czy lutnia, które także będą prezentować i przybliżać widzom podczas spotkania.
Kolejne spotkania z kulturą renesansu odbędą się jeszcze w sobotę i poniedziałek. Na te dni przewidziano koncert zespołu Filatura di Musica w krośnieńskim kościele farnym, w czasie którego zabrzmi głównie polska muzyka z końca XVI stulecia, przede wszystkim repertuar religijny, przeznaczony do wykonań domowych oraz prywatnych nabożeństw i modlitw.
Baranowska-Mika zauważyła, że XVI wiek to epoka paradoksów i wewnętrznych sprzeczności; czas rozwoju nauk i humanizmu, a jednocześnie okres kumulacji niepokojów społecznych i wojen religijnych.
„Odrodzenie myśli antycznej w zakresie sztuk pięknych i literatury splatało się jednocześnie z kulminacją wyrafinowanej i intelektualnej polifonii, której naturalnym źródłem pozostawała muzyka tworzona pod auspicjami Kościoła katolickiego” – zaznaczyła Baranowska-Mika.
W programie koncertu znajdą się muzyczne opracowania Księgi Psalmów, które stworzył Mikołaj Gomółka do sławnego tłumaczenia Jana Kochanowskiego. Będą też motety łacińskie autorstwa Wacława z Szamotuł i Marcina ze Lwowa (Leopolity), tworzone w duchu polifonii franko-flamandzkiej i rzymskiej.
Uzupełnieniem koncertu będzie angielska, włoska i polska muzyka z pierwszej połowy XVII wieku, prezentująca pierwsze zdobycze włoskiego baroku, zarówno w zakresie kompozycji religijnych (utwory z tzw. Albumu Sapieżyńskiego), jak i świeckich (Hume, Frescobaldi).
Wstęp na koncert będzie bezpłatny. Krośnieńskie spotkania z kulturą odrodzenia zakończy poniedziałkowy spektakl „Płoche miłostki Stańczyka”. To zabawna, krótka opowieść o perypetiach słynnego błazna, który z jednej strony zmaga się z nieodwzajemnionym uczuciem do młodej dwórki królowej Bony – Katarzyny; z drugiej - z niechcianymi amorami wpływowej i zazdrosnej ochmistrzyni. (PAP)
api/ agz/