05.12.2024–04.12.2025
Jesienią przyszłego roku zostanie udostępniona zwiedzającym nowa wystawa stała „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” mieszcząca się w odbudowanym hangarze nr 5 Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Placówka podpisała właśnie umowę z firmą, która zrealizuje przyszłą ekspozycję.
Jak przypomniał w czwartek (5 grudnia) dyrektor MLP Tomasz Kosecki, nowy hangar nr 5, przekazany do użytku muzeum w październiku tego roku, to największa przestrzeń wystawiennicza zbudowana w okresie funkcjonowania instytucji. Obiekt powstał na miejscu poprzednika i zawiera relikty pozostałe po tamtej budowli. Ma ponad 3 tys. m kw. z antresolą i posłuży do udostępnienia zwiedzającym blisko 40 unikatowych statków powietrznych, w tym szybowców.
W nowej przestrzeni ekspozycyjnej – zaznaczył dyrektor placówki – zostanie urządzona stała wystawa „Z wiatrem i pod wiatr - lotnictwo cywilne” opowiadająca o historii i osiągnięciach lotnictwa cywilnego ze szczególnym uwzględnieniem sukcesów sportowych polskich lotników. Według Koseckiego będzie to pierwsza w Polsce tak duża ekspozycja prezentująca osiągnięcia zapoczątkowane w 1932 r. przez Żwirkę i Wigurę.
Muzeum Lotnictwa Polskiego podpisało właśnie umowę z firmą New Amsterdam, która wygrała przetarg na realizację nowej ekspozycji w hangarze nr 5.
Zakres uwzględnionych w umowie prac obejmuje opracowanie projektu wykonawczego, wykonanie, dostarczenie i montaż elementów wystawy. Pierwszym etapem będzie projektowanie, które potrwa do 90 dni. Następnie realizowane będą dostawy, zabudowa scenograficzna i uruchomienie wystawy, planowane na jesień przyszłego roku.
Zachęcamy do przekazania muzeum pamiątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego, a w szczególności: trofeów sportowych, fotografii, dokumentów, odznak, odznaczeń, mundurów i kombinezonów, jak również zapisów wspomnień” – apeluje dyrektor placówki.
Wystawa będzie prezentowała ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów, w tym powstającą specjalnie na tę ekspozycję replikę legendarnego przedwojennego polskiego górnopłata RWD-8. Będzie uzupełniona didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie jest także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem i symulator lotu lotnią.
Według przedstawicieli MLP układ i sposób ukazania statków powietrznych będą nawiązywały do tendencji ekspozycyjnych z lat 20. XX wieku. W wyniku tego zabiegu uwaga zwiedzających skoncentruje się na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach.
Krakowskie muzeum cały czas poszukuje i pozyskuje eksponaty w ramach darów lub depozytów od lotników i ich rodzin, kolekcjonerów, pasjonatów lotnictwa.
„Dlatego zachęcamy do przekazania muzeum pamiątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego, a w szczególności: trofeów sportowych, fotografii, dokumentów, odznak, odznaczeń, mundurów i kombinezonów, jak również zapisów wspomnień” – apeluje dyrektor placówki.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych w Europie. Już w 1892 r. stacjonowały tam balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.(PAP)
rgr/ aszw/ wus/