FabLab – edukacyjna wytwórnia dla dzieci i młodzieży, wyposażony m. in. w drukarki 3D – został otwarty we wtorek w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Wytwórnia to pierwszy w Polsce FabLab edukacyjny, w którym dzieci, młodzież i edukatorzy uczą się poprzez samodzielne projektowanie i tworzenie różnych przedmiotów i modeli. W pracy korzystają z urządzeń do cyfrowej fabrykacji takich jak drukarki 3D, plotery, wycinarki cyfrowe, a także z narzędzi ręcznych – wiertarek, lutownic, młotków, wkrętaków i pił.
W pracowni dzieci, młodzież i edukatorzy uczą się zgodnie z zasadami pedagogiki konstrukcjonistycznej, samodzielnie projektując i budując różne przedmioty. Zasada konstrukcjonizmu oznacza – jak zaznacza CNK – że "dzieci nie dostają idei, one je tworzą". Proces edukacji jest wspierany przez opiekuna, który korzysta z metody myślenia projektowego.
Pracownia, utworzona przy wsparciu amerykańskiej korporacji Raytheon, wytwarzającej systemy obrony powietrznej, pociski i radary, należy do światowej sieci FabLabów edukacyjnych (eng. FabLearn Labs), tworzonych na mocy porozumienia z Uniwersytetem Stanforda.
Koncepcja FabLabu edukacyjnego wpisuje się w priorytety CNK dotyczące rozwoju edukacji praktycznej, jak i rozwój edukacji szkolnictwa zawodowego. Wytwórnia ma rozbudzać zainteresowania uczniów naukami ścisłymi, inżynieryjnymi i technicznymi (STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics).
"Próbujemy przybliżyć te dziedziny w jak najciekawszy sposób, zachęcić dzieci w wieku szkolnym, by rozważyły studia i karierę w tych dziedzinach" – powiedział wiceprezes Raytheon Company i prezes Raytheon Integrated Defense Systems, Wes Kremer.
Przytoczył historię przypadkowego odkrycia własności mikrofal, emitowanych przez radary: "Nasza wersja FabLabu sięga późnych lat 40. Gdy jeden z inżynierów Raytheona pracował nad wczesną wersją radaru, przeszedł przed pracującym urządzeniem i czekoladowy baton w jego kieszeni się rozpuścił. To był początek kuchenek mikrofalowych".
Podkreślił, że praca w wytwórni pozwala zdobyć także takie umiejętności jak praca w grupie, twórcze rozwiązywanie problemów, poszukiwanie danych i informacji. "To kluczowe atrybuty przyszłych inżynierów" – dodał.(PAP)
brw/