Około 60 dzieci ze świetlic socjoterapeutycznych w Gdyni ma wziąć udział w programie „Muzeum. Udostępnij!” organizowanym przez Muzeum Emigracji. Dzieci po odpowiednim przygotowaniu będą oprowadzać po muzeum według swojego scenariusza, rodziców, opiekunów.
Rzeczniczka Muzeum Emigracji w Gdyni Joanna Wojdyło wyjaśniła PAP, że projekt „Muzeum. Udostępnij!” jest inspirowany popularnym w Szwecji programem edukacji „Mini-Przewodnicy”. Celem programu realizowanego np. przez Marinmuseum w Karlskronie jest m.in. wzmocnienie kompetencji kulturowych dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Marinmuseum współpracuje ze szkołą, w której imigranci, w tym uchodźcy, stanowią 98 proc. uczniów.
Projekt „Muzeum. Udostępnij!” jest zaplanowany na dwa lata. Uczestniczy w nim sześć gdyńskich świetlic socjoterapeutycznych. Wojdyło podała, że kadra świetlic została przeszkolona w Marinmuseum w Karlskronie z edukacji informacyjnej i pracy metodą Action Learning (zakłada, że wiedzę zdobywa się w praktyce) oraz korzysta z doradztwa ekspertów Muzeum Emigracji i szwedzkiego partnera.
Dla uczestników projektu, dzieci w wieku 10-13 lat zaplanowano serię zajęć na temat historii, autoprezentacji, a także korzystania z cyfrowych zasobów i multimedialnych urządzeń, warsztaty z wykorzystaniem blogów, portali czy zdigitalizowanych zbiorów. Jednym z celów zajęć jest pokazanie, jak rozróżniać fakty od opinii i oceniać wiarygodność źródeł.
W trakcie zajęć dzieci są np. zachęcane do wzajemnego zaufania i pomocy sobie, są przekonywane, że lepiej jest wspierać kolegów niż z nimi konkurować.
Uczestnicy projektu mają nabyć nowe umiejętności, rozwijać zainteresowania oraz sprawdzać się w nowych rolach, do czego - jak zapewniają organizatorzy - zostaną przygotowani zarówno od strony merytorycznej, ale i psychologicznej. Projekt ma też umożliwić muzeum dotarcie do nowych grup odbiorców pochodzących ze społeczności zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Pierwsza grupa uczestników projektu 10 grudnia ma przyprowadzić do Muzeum swoich rodziców, opiekunów czy sąsiadów i ma oprowadzać ich po wystawie według swojego scenariusza.
Wojdyło tłumaczy, że dzieci uczestniczące w programie stworzą indywidualne, jedyne w swoim rodzaju ścieżki zwiedzania, zgodne z tym, co interesuje je najbardziej. "Dla jednych jest to muzyka, dla innych podróże i marzenia o wielkim świecie" - dodała.
Agnieszka Kaim, specjalistka ds. edukacji Muzeum Emigracji w Gdyni przekonuje, że "Muzeum. Udostępnij!" to nazwa nieprzypadkowa. "Mamy nadzieję, że radosne, pozytywne i twórcze doświadczenie uczestników projektu sprawi, że włączą one do Muzeum kolejne osoby" - tłumaczy. Zaznaczyła, że celem projektu jest też pokazanie, że "muzeum to miejsce dostępne – każdy może tu przyjść i znaleźć dla siebie coś cennego - niezależnie od tego czy jest się gimnazjalistą słuchającym hip-hopu, młodym miłośnikiem piłki nożnej czy amatorką mody".
Projekt otrzymał wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Edukacja medialna i informacyjna”.
Realizowany jest w partnerstwie z Marinmuseum w Karlskronie, Stena Line i czterema gdyńskimi organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Społecznej Edukacji NON STOP, Stowarzyszeniem „Perspektywa”, Fundacją Zmian Społecznych „Kreatywni” i Stowarzyszeniem Rozwoju Zawodowego i Osobistego „Zielona Myśl”.
Szwedzki program „Mini Przewodnicy” od kilkunastu lat prowadzony przez Marinmuseum w Karlskronie odniósł duży sukces i wdrażany jest jako dobra praktyka w innych szwedzkich placówkach muzealnych.(PAP)
bls/ mhr/