Wyspecjalizowane instytucje, jak Centrum Nauki Kopernik oraz muzea, parki, internet - np. tam dziecko może zdobywać wiedzę; środowisko edukacyjne to nie tylko klasa, edukacja nie powinna zamykać się w murach szkoły - podkreśliła wiceminister edukacji Joanna Berdzik.
W piątek w Warszawie rozpoczęła się 9. konferencja edukacyjna "Pokazać – Przekazać", organizowana przez Centrum Nauki Kopernik. Dwudniowe spotkanie reprezentantów środowisk działających na rzecz rozwoju edukacji stanowić ma m.in. platformę dialogu nt. współczesnych wyzwań i nowych kierunków w edukacji formalnej oraz nieformalnej.
O tym, jakie działania powinny być podejmowane, aby edukacja stała się "maksymalnie przyjazna dzieciom" mówiła w piątek m.in. Joanna Berdzik. "Przyjazna dzieciom, a więc: pozwalająca na swobodny rozwój, pozwalająca na osiąganie sukcesów we własnym, właściwym dla nich rytmie. Ale także pokazująca im środowisko edukacji jako środowisko nie zamykające się w murach szkoły" - opisywała wiceminister.
Berdzik przekonywała, że środowisko edukacyjne "opiera się nie tylko o to, co się dzieje w klasie". "Bardzo zachęcamy szkoły do tego, aby korzystały ze środowiska, które jest wokół (...), korzystały z tak wyspecjalizowanych instytucji, jaką jest CNK, ale także, aby korzystały z łąk, parków, muzeów, poczt" - wymieniała.
"Tematem tegorocznej konferencji jest z jednej strony to, czym dzisiaj, w XXI wieku, jest środowisko uczenia się - bo na pewno nie jest nim wyłącznie szkoła, szkolna ławka. Z drugiej strony, w jaki sposób szkoła może najlepiej wykorzystać różnorodne środowiska uczenia się, w których naprawdę poznajemy świat i poznajemy samych siebie" - tłumaczył szef CNK.
Środowisko poza szkołą powinno "wkraczać do klasy", a "rodzice, którzy mają różne talenty, powinni być wykorzystani w procesie edukacyjnym" - powiedziała Berdzik.
W konferencji "Pokazać – Przekazać" udział bierze prawie 300 osób z całej Polski, m.in. przedstawiciele szkół (nauczyciele wszystkich przedmiotów), uczelni wyższych, muzeów, instytucji kultury i organizacji pozarządowych działających w obszarze edukacji.
"W konferencji uczestniczą nie tylko nauczyciele - tradycyjni edukatorzy, ale także osoby, które funkcje edukatorów pełnią w innych miejscach: przedstawiciele muzeów, instytucji pozarządowych, różnego rodzaju partnerzy społeczni, którzy kształtują środowisko edukacyjne" - zaznaczył w piątkowej rozmowie z PAP dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer.
"Tematem tegorocznej konferencji jest z jednej strony to, czym dzisiaj, w XXI wieku, jest środowisko uczenia się - bo na pewno nie jest nim wyłącznie szkoła, szkolna ławka. Z drugiej strony, w jaki sposób szkoła może najlepiej wykorzystać różnorodne środowiska uczenia się, w których naprawdę poznajemy świat i poznajemy samych siebie" - tłumaczył szef CNK.
Dyskusje dotyczą również tego, "jaka jest rola szkoły i jak budować relacje i współpracę pomiędzy nauczycielami, rodzicami, partnerami społecznymi, nieformalnymi grupami, a także przestrzeniami wirtualnymi - jak internet, po to, by współczesna edukacja wykorzystywała cały potencjał różnorodności i stawała się coraz bardziej nowoczesna" - mówił Firmhofer.
Dla nauczycieli różnych przedmiotów konferencja ta jest dobrą okazją do ćwiczenia współpracy w zespole. "Współpraca między nauczycielami, którzy mają różne specjalności, zainteresowania i pasje przynosi nową wartość. Często matematyk nie współpracował nigdy wcześniej z nauczycielem sztuki. My kreujemy sytuację, w której trzeba podjąć takie wyzwanie" - zwrócił uwagę dyrektor CNK.
Współdziałanie nauczycieli różnych przedmiotów "przynosi świetne, zaskakujące, nowatorskie rezultaty" - uważa Firmhofer. "Moim zdaniem to jest jeden z najważniejszych efektów tej konferencji: że to doświadczenie z konferencji przeniesie się później na sposób pracy tych nauczycieli" - powiedział.
Tematami paneli dyskusyjnych składających się na program 9. konferencji "Pokazać – Przekazać" są np.: "Jak budować relacje, czyli klasa jako zespół", "Jak dać coś innym, jednocześnie samemu stając się bogatszym, czyli szkoła w środowisku lokalnym", "Jak zamienić oczekiwania we wzajemne wsparcie, czyli współpraca instytucji edukacyjnych".
Tematy warsztatów to z kolei m.in.: "W interdyscyplinarnym świecie – o konieczności współpracy specjalistów z różnych dziedzin nauki"; "Zrób to sam – o uczeniu przez dociekanie"; "Z czym w XXI wiek? – o wiedzy, umiejętnościach i postawach przydatnych w życiu"; "Co z mamą i tatą? – o miejscu rodziców w edukacji".
Organizatorzy konferencji podkreślają, że "uczenie się jest przygodą odkrywania nieznanego, wyzwaniem poznawania siebie, radością rozumienia świata w całej jego złożoności i bogactwie"; "aktywnością w równym stopniu społeczną, co indywidualną, wymagającą współpracy tak samo jak konkurencji".
"Nie może się obyć bez kontekstu społecznego, ponieważ świat, o którym się uczymy, nie istnieje tylko w podręcznikach, lecz otacza nas na co dzień. Prawdziwą szkołą jest świat wokół nas, a najlepszym sposobem na zwiększanie wiedzy i umiejętności kluczowych dla młodych ludzi oraz przygotowanie ich do funkcjonowania w XXI w. jest korzystanie z zasobów tego świata w procesie edukacji" - napisali w zaproszeniu do udziału w konferencji.
"Szkoła nie ma dziś monopolu na uczenie. Jest istotną częścią tego procesu, jednak zdecydowaną większość wiedzy zdobywamy w środowisku pozaszkolnym - spędzając czas z rodziną i przyjaciółmi. Poprzez pasje, internet, kontakty z innymi ludźmi, wizyty w ośrodkach kultury. Uczymy się wszędzie i cały czas" - zaznaczyli organizatorzy spotkania.(PAP)
jp/ mhr/