Ziarno kakaowca i czekolada były tematem przewodnim zadań z języka polskiego rozwiązywanych we wtorek przez uczniów szóstych klas szkół podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu. Zadania odnosiły się też do wiersza Leopolda Staffa pt. "Jarzębina".
Sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzała wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki. Drugą częścią sprawdzianu był test ze znajomości języka obcego.
Arkusze sprawdzianu są już dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W arkuszu z polskiego i matematyki uczniowie mieli 27 zadań. 13 z nich to zadania z języka polskiego. Odnosiły się do cytowanego w arkuszu tekstu na temat ziaren kakaowca, wyrobu kakao w proszku i czekolady napisanego na podstawie fragmentu książki Jana Rurańskiego pt. "Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania".
Były to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Zdaniem autora tekstu producenci czekolady z fabryczki w Londynie reklamują się bez fałszywej skromności, czyli: A. potrzebują ciągłej akceptacji; B. przeceniają swoje możliwości; C. czują się gorsi od innych producentów; D. są przekonani o dobrej jakości swoich wyrobów".
Sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzała wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki. Drugą częścią sprawdzianu był test ze znajomości języka obcego. Arkusze sprawdzianu są już dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Zadania zamknięte odnosiły się również do cytowanego w arkuszu wiersza Leopolda Staffa pt. "Jarzębina".
Szóstoklasiści musieli też sporządzić ogłoszenie zachęcające do udziału w organizowanym w szkole spotkaniu ze słynnym podróżnikiem - znawcą kuchni świata oraz w formie kartki z pamiętnika napisać, dlaczego warto pomagać innym.
Do rozwiązania mieli też 14 zadań z matematyki. Obok zadań zamkniętych, w tej grupie były też zadania otwarte. Rozwiązując zadania matematyczne uczniowie musieli wykazać się m.in. znajomością ułamków zwykłych i dziesiętnych, procentów, własnościami trójkątów, umiejętnością czytania diagramów oraz operowania pojęciem czasu.
Drugą częścią sprawdzianu był test z języka obcego, do wyboru były języki: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski. W tej części sprawdzianu wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów są zadaniami zamkniętymi, odnoszą się one m.in. do nagrań, które były odtwarzane podczas sprawdzianu.
Arkusze z tej części zawierały 11 zadań (część zadań miała po kilka poleceń).
Podczas sprawdzianu z języka angielskiego - wybranego przez największą liczbę uczniów - po wysłuchaniu nagranych dialogów uczniowie musieli m.in. zdecydować, który z nich przeprowadzony był w szkole, który w autobusie, a który w sklepie. Inne zadania odnosiły się do zamieszczonych w arkuszy maili, sms-ów, ogłoszeń. W jednym z nich po przeczytaniu maila do ciotki musieli odpowiedzieć co jego autor dostał od niej, gdzie wybrali się razem w zeszłym roku oraz o której godzinie jego pociąg przyjedzie do Londynu.
Dla większości szóstoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Kielcach, sprawdzian był dosyć prosty, ale - jak mówili - pojawiły się też w nim „zawiłości”.
„Choć lubię matematykę, to trudność sprawiły mi zadania otwarte. Z polskiego trzeba było napisać kartkę z pamiętnika o naszych dobrych uczynkach z puentą, że coś dostaliśmy w zamian. Wymyśliłem, że pomagałam w klasie, a w nagrodę poszedłem z tatą do kina. Z angielskiego najtrudniejsze są zawsze +słuchanki+, ale tym razem były dosyć proste” - powiedział PAP chłopiec z klasy VI c, który opuszczał salę egzaminacyjną jako jeden z pierwszych.
„Wyjątkowo prostym” nazwała sprawdzian Gabrysia z VI b. „Zwłaszcza matematyka i język angielski. Z polskim było troszeczkę problemów – z tekstem, do którego trzeba było odpowiedzieć na pytania” – wyjaśniała dziewczynka.
W podobny sposób wypowiadali się o sprawdzianie uczniowie z klasy VI c Szkoły Podstawowej nr 4 im. Sybiraków w Białymstoku. Ich zdaniem część sprawdzianu z języka polskiego i angielskiego była zdecydowanie łatwiejsza niż matematyka. Trudność sprawiły niektórym obliczenia np. objętości.
Młodzi ludzie nie mieli problemu z napisaniem o tym, że warto pomagać innym. Tworzyły własne historie o tym, że np. pomogli sąsiadce wnieść zakupy na górę do mieszkania, wujkowi w pracy, osobie niewidomej, czy nawet pomagali w ratowaniu ludzi z płonącego mieszkania czy w zbiórce żywności - opowiadali uczniowie, m.in. Marcelina, Kacper, Daniel i Dominik.
"Z angielskiego mieliśmy cztery zadania do słuchania (...) Nie było to trudne raczej" - powiedziała PAP Oliwia z VI c. Dodała, że należało podejść do sprawdzianu "na spokojnie". "Nie warto było się denerwować" - dodała. "Angielski w tym roku był bardzo łatwy, zadania do słuchania były o wycieczkach, podróżach" - powiedział Kacper z VI c.
Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 50 w Gdańsku zgodnie mówili, że tegoroczny sprawdzian był łatwy.
„Wszystko było łatwe, łatwiejsze niż na sprawdzianie próbnym” – przyznała w rozmowie z PAP jedna z uczennic – Paulina dodając, że jedynym kłopotem, na jaki natrafiła, było przeoczenie jednego z matematycznych pytań i rozwiązywanie go na ostatnią chwilę, ale nawet z tym udało się jej poradzić.
Bartkowi i jego koledze Arkowi problem sprawiło tylko zadanie, w którym trzeba było rozwinąć myśl "Warto pomagać ...". „Nie było jasno napisane, o czym ma to być, trzeba się było trochę zastanowić, co z tym zrobić” – powiedział PAP Bartek. „Nie było do końca wyjaśnione, co trzeba napisać” – przyznał także Arek.
„Nie widziałam testu, ale dzieci były zadowolone. Podobno sprawdzian był bardzo łatwy. Mówili tak nawet ci słabsi uczniowie. Oby te opinie miały odbicie w wynikach” – powiedziała PAP jedna z nauczycielek w gdańskiej SP 50 Marzena Wasielewska. Dodała, że pojawiło się wiele zadań, z jakimi uczniowie mieli wcześniej do czynienia, w tym np. zadania dotyczące ogłoszenia czy kartki z dziennika. „Tylko jedna z bardzo dobrych uczennic stwierdziła, że trudny był wiersz, z którym związane były pytania typu +prawda+, +fałsz+” – dodała.
„Myślę, że wszyscy uczniowie czuli się przygotowani. Po minach widać było, że dzieci były zadowolone i zadania nie sprawiły im większych trudności” – potwierdziła inna nauczycielka z tej samej szkoły Katarzyna Netter-Cyrta.
Arkusze rozwiązane przez uczniów będą sprawdzone przez egzaminatorów. Swoje wyniki szóstoklasiści poznają 27 maja. W dniu zakończenia roku szkolnego - 24 czerwca - wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej uczniowie otrzymają wydane przez CKE zaświadczenia o wynikach.(PAP)
dsr/ kow/ aks/ ban/ mhr/