Szkoły potrzebują więcej swobody m.in. przy planowaniu pracy z uczniem - to jeden z postulatów zgłoszonych przez nauczycieli podczas Śląskiego Kongresu Oświaty, który rozpoczął się w poniedziałek w Katowicach. Udział w nim bierze ok. 1,5 tys. nauczycieli.
Wszystkie wnioski z odbywających się na kongresie debat oraz spotkań z udziałem nauczycieli i dyrektorów szkół - jak zapowiedziała rzeczniczka Kuratorium Oświaty w Katowicach Anna Wietrzyk - zostaną przekazane sejmowej komisji edukacji, nauki i młodzieży.
"Pierwsze wnioski już napłynęły. Dotyczą m.in. zwiększenia zaangażowania rodziców do współrządzenia szkołą, wprowadzenia zmian w nadzorze pedagogicznym, który w szkołach jest bardzo ważny, ale zdaniem niektórych nie powinien być dominujący. Wskazano też, że szkołom potrzeba również więcej swobody w podejmowaniu decyzji przy planowaniu pracy uczniów i nauczycieli" - powiedziała PAP Wietrzyk.
Śląski Kongres Oświaty organizowany jest po raz drugi. W ub. roku odbywał się pod hasłem "Dziś kształcimy (się) dla jutra", w tym roku jest to "Otwarta szkoła". Jego celem jest m.in. zaprezentowanie nauczycielom i dyrektorom szkół nowatorskich metod edukacyjnych, przekonanie ich o potrzebie dostosowania nauczania do zmieniających się potrzeb i możliwości uczniów, w tym niepełnosprawnych, oraz wpływie nowoczesnych technologii na relacje uczeń-nauczyciel.
"Kształcenie dzieci i młodzieży oraz studentów w świecie, który podlega nieustannym przemianom, a dostęp do informacji jest praktycznie nieograniczony, to ogromne wyzwanie dla nauczycieli każdego etapu edukacji. Konieczne jest spojrzenie z nowej perspektywy na oświatę. Uczeń z pokolenia internetu wymaga zupełnie innego podejścia i stosowania alternatywnych metod nauczania, do których my, pedagodzy i wychowawcy, najpierw sami musimy być przekonani" - przekonują organizatorzy kongresu.
Wnioski dla sejmowej komisji edukacji będą zbierane również podczas drugiego dnia kongresu, w tym w czasie spotkań poświęconych m.in. cyfrowym mediom, nowoczesnym metodom edukacyjnym, efektywności nauczania w szkole zawodowej, problemowi depresji u uczniów.
Kongres zakończy się we wtorek. Organizują go Kuratorium Oświaty w Katowicach oraz Uniwersytet Śląski. Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska, która przyjechała, by przysłuchać się wybranym debatom, powiedziała, że takie spotkania skierowane do środowiska oświaty są potrzebne i chciałaby, aby "inne województwa poszły tym śladem". (PAP)
ktp/ gma/