Pierwsze w Polsce Gimnazjum Filmowe, utworzone przy Warszawskiej Szkole Filmowej (WSF), której jednym z założycieli jest Bogusław Linda, rozpoczęło we wtorek działalność. Tradycyjny program ogólnokształcący wzbogacono tam m.in. zajęciami z fotografii i animacji.
"Zobaczycie: będziecie zaczynali - powoli - trochę inaczej patrzeć na życie, inaczej patrzeć na siebie" - zapewniał Linda nastolatków podczas inauguracji roku szkolnego.
Witając gimnazjalistów w "wielkiej rodzinie filmowców", podkreślił, że "wszystkie zawody artystyczne są związane tak naprawdę z oglądaniem drugiego człowieka".
"Całe wasze życie od tej pory się zmieni. Będziecie zupełnie inaczej patrzyli na mnie, na pana, na panią, na swoich kolegów. Bo będziecie musieli grzebać w ciemnych i jasnych stronach ludzkiej duszy, a to jest najciekawsze na świecie. Niezależnie od tego, czy będziecie pracowali w tych zawodach, czy nie, zobaczycie, że zostawi ta szkoła ślad w waszej psychice. Mam nadzieję, że dobry" - podkreślił Linda.
W uroczystym otwarciu szkoły, która działać będzie w gmachu przy ul. Generała Zajączka na Żoliborzu, wziął również udział burmistrz Żoliborza Krzysztof Bugla.
Gimnazjum Filmowe z oddziałami dwujęzycznymi - szkoła prywatna - jest jedyną w Polsce szkołą ponadpodstawową o profilu filmowym. Dołączyło do Liceum Filmowego, które przy przy WSF funkcjonuje od dwóch lat i ma już ponad setkę uczniów.
W gimnazjum w pierwszym roku jego działalności będzie tylko jedna klasa; kształcić ma się w niej ok. 10 dzieci.
Przez trzy lata gimnazjum realizowany będzie tradycyjny program ogólnokształcący, wzbogacony jednak zajęciami związanymi ze sztuką, w filmową, jak m.in. zajęcia z fotografii, animacji. Wszystkie klasy będą mieć profil filmowy. Kadra szkoły zapewnia zarazem, że "z równą starannością" będzie się tam nauczać matematyki, fizyki czy chemii.
Duży nacisk kładziony jest na naukę języków obcych - podczas lekcji dzieci będą m.in. poznawać terminologię związaną ze sztuką w języku angielskim.
Dyrektorką szkoły została nauczycielka języka polskiego Jolanta Knap.
Priorytetem jest "wysoka jakość nauczania przedmiotów ogólnokształcących oraz kształcenie w zakresie filmu i sztuki" - napisano w charakterystyce gimnazjum.
"Warsztaty kreatywności uczą wrażliwości i odwagi tworzenia. Zajęcia z plastyki, podstaw zawodów filmowych i fotografii, szeroko pojętej kultury i sztuki uczą historii, teorii i rzemiosła. Umiejętności zdobyte na tych zajęciach pozwolą uczniom dostrzec w rysunku – kadr, w fotografii – opowieść, w scenografii – historię, w kolorze – symbol, czy też emocję. Nauka malowania światłem przygotowuje do zawodu operatora. Nauka komponowania własnych wypowiedzi w różnych językach opierająca się na obserwacji świata i ludzi, przygotowuje do zawodu scenarzysty" - wymieniono w opisie misji szkoły.
Jednocześnie przypomniano, że "okres gimnazjalny jest czasem prób, poszukiwania odpowiedzi na pytania: kim jestem, co jest dla mnie ważne, jak mogę osiągnąć to, o czy marzę".
"Trzy lata nauki w gimnazjum to nie tylko czas szukania pomysłu na siebie, ale także - przyglądania się innym, przeglądania się w nich. Ważna w tym okresie jest nauka, ale równie istotne jest znalezienie przyjaciół i mądrych dorosłych, którzy pomogą i poprowadzą, zmotywują i docenią" - zwraca uwagę kierownictwo szkoły.
Stawia sobie ono za cel m.in. to, aby uczeń "szanował wartości i ludzi" - zwrócono uwagę.
Podkreślono, że "wszechstronny rozwój i wiedza ucznia" mają przygotować go "do najtrudniejszego zawodu – reżysera swojego życia". (PAP)
jp/ par/