Politechnika Łódzka dostała ponad 1,1 mln euro dofinansowania na realizację czterech międzynarodowych projektów w programie Erasmus+. Dotyczą one opracowania innowacyjnych działań edukacyjnych, m.in. stworzenia miejsc, gdzie studenci będą relaksować się w wirtualnej rzeczywistości.
O dofinansowaniu dla Politechniki Łódzkiej przekazanym w programie Erasmus+ w ramach Akcji 2. Partnerstwa na rzecz współpracy w ramach sektora szkolnictwo wyższe poinformowała w środę rzeczniczka uczelni Ewa Chojnacka. Jak podała, PŁ uzyskała ponad 1,1 mln euro (ponad 5 mln zł) na realizację czterech międzynarodowych projektów.
Celem jednego z nich VRXanny (Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students) jest poprawa samopoczucia studentów cierpiących na ostry, epizodyczny i przewlekły stres, lęki i objawy depresyjne.
"Stworzone zostaną tzw. chill spoty, w których studenci będą mogli się relaksować - na przykład przed egzaminem - w wirtualnym środowisku. Politechnika Łódzka, a także partnerskie uniwersytety - Uniwersytet Łódzki, portugalski Universidad de Vigo oraz fiński Tartu Ulikool - będą pierwszymi na świecie uczelniami, które wdrożą takie rozwiązanie" – zaznaczyła dr inż. Dorota Kamińska z PŁ, która koordynuje projekt.
Technologia VR odgrywa też wiodącą rolę w projekcie Math3geovr (Mathematical models for teaching three-dimensional geometry using virtual reality), dzięki któremu przygotowane zostaną nowoczesne narzędzia edukacyjne do nauczania geometrii trójwymiarowej z wykorzystaniem technologii VR. Zdaniem dr Jacka Stańdo już wstępne pilotażowe prace badawcze wykazały, że ich zastosowanie znacznie podnosi poziom zrozumienia oraz ogólną skuteczność kształcenia. Nad projektem obok PŁ pracują uczelnie w Portugali, Słowacji, Estonii oraz Uniwersytet Śląski.
Obecnie przemysł tekstylno-odzieżowy jest drugą co do wielkości branżą obciążającą środowisko - zaraz po przemyśle paliwowym. Projekt GreenTEX (Sustainable Design and Process in Textiles for Higher Education) odpowiada na związane z tym zagadnieniem potrzeby współczesnej edukacji i rynku pracy, odnosząc się do obszaru zrównoważonych tekstyliów. Łódzka uczelnia będzie realizować go we współpracy z uczelniami z Czech, Portugalii, Chorwacji i Litwy.
Ostatni projekt - przy którym pracowac mahją także uczelnie z Finlandii, Czech oraz Grecji - jest odpowiedzią na związane z pandemią ogólnoeuropejskie problemy w transformacji tradycyjnych form nauczania na odpowiedniki cyfrowe. DigiMat (Excellence for digital education in materials engineering) ma na celu podniesienie kompetencji nauczycieli w prowadzeniu zdalnego nauczania i kierowania projektami.
Jak poinformował dr inż. Krzysztof Jastrzębski z Instytutu Inżynierii Materiałowej, powstaną scenariusze do zajęć zdalnych związanych z inżynierią materiałową, które zostaną zaimplementowane na specjalnie dedykowaną cyfrową platformę edukacyjną.(PAP)
Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ zan/