Powstał pierwszy tom polsko-niemieckiego podręcznika do historii. W przyszłym roku będzie już dostępny dla nauczycieli i uczniów. W kolejnych latach powstaną jeszcze trzy tomy.
Projekt polsko-niemieckiego podręcznika do historii został zaprezentowany w piątek w Krakowie, podczas konferencji „Historia Polski w międzynarodowej perspektywie”, organizowanej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Międzynarodowe Centrum Kultury.
Pierwszy tom podręcznika jest już gotowy, obecnie recenzują go polskie ministerstwo edukacji narodowej oraz niemieckie ministerstwa edukacji w 16 landach. W przyszłym roku książka będzie już jedną z konkurujących na rynku.
Pierwszy tom podręcznika zawiera historię od pradziejów do późnego średniowiecza. Następne trzy części będą opisywać kolejne epoki historyczne. W polskim systemie edukacji pierwsze trzy tomy są przeznaczone dla uczniów gimnazjów, czwarty tom - dla uczniów pierwszych klas liceum. Podręcznik w języku niemieckim jest przeznaczony dla młodzieży w podobnym wieku.
„To drugi transnarodowy podręcznik na świecie. Pierwszy, francusko-niemiecki, niemiecko-francuski, powstał w 2011 r.” – powiedział jeden z koordynatorów projektu prof. Igor Kąkolewski z Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie.
W rozmowie z PAP podkreślił również, że na polsko-niemiecki projekt zwracają uwagę inne kraje, które mają podobne problemy z historią, z pojednaniem i z "dialogiem podręcznikowym". „Japonia, Korea Południowa i Chiny zwracają się do nas, próbując stworzyć podobny podręcznik, ale nie binacjonalny, a trinacjonalny” – mówił koordynator.
Celem podręcznika – dodał – z polskiego punktu widzenia jest zerwanie z „westernizacją narracji historycznej o dziejach Europy i pokazanie roli Europy Środkowo-Wschodniej i Polski w historii Europy”.
„Jeśli w podręcznikach szkolnych niemieckich zupełnie nie występowały tematy takie jak początki państwa polskiego, unie polsko-litewskie, bitwa warszawska 1920 roku, to w tym podręczniku to będzie. Wprowadzamy historię polską do obiegu nauczania historii w Europie Zachodniej” – powiedział profesor.
Projekt, finansowany przez rządy obu krajów, realizują Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (WSiP) oraz niemieckie wydawnictwo Eduversum GmbH. (PAP)
bko/ par/