Najważniejszym postulatem młodego pokolenia jest unowocześnienie edukacji, uaktualnienie podstawy programowej i sprawienie, aby była w niej przestrzeń na rozwój osobisty – podkreśla przewodnicząca Rady Dzieci i Młodzieży Aleksandra Horoszko.
30 września br. kończy się VI kadencja Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji i Nauki. Rada składa się z 32 członków, po dwóch z każdego województwa. Do jej zadań należy wyrażanie opinii, w tym przedstawianie propozycji w kwestiach dotyczących dzieci i młodzieży w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej oświata i wychowanie, w szczególności przedstawianie opinii na temat planowanych zmian, w tym propozycji rozwiązań.
Rada przeprowadziła ogólnopolskie konsultacje i przedstawiła płynące z nich najważniejsze wnioski. "Jesienią ubiegłego roku odwiedziliśmy każde województwo, gdzie spotykaliśmy się z młodymi ludźmi, aby rozmawiać o ważnych dla nas - młodego pokolenia - kwestiach. Ponad 2,5 tys. młodych ludzi zabrało głos na tematy niezwykle istotne, takie jak edukacja, zdrowie psychiczne, ekologia czy sport" - wskazała przewodnicząca rady.
W czwartek przedstawiono najważniejsze postulaty, jakie kierują do ministerstwa i innych decydentów młodzi ludzie. "Najważniejszym postulatem jest unowocześnienie edukacji poprzez np. zredukowanie materiałów, które znajdują się w postawie programowej, jej uaktualnienie - tak aby uczyła nas niezwykle ważnych w dzisiejszych czasach kompetencji, ale także aby była w niej przestrzeń na rozwój osobisty" - powiedziała.
Horoszko podkreśliła, że powinniśmy wspierać młodych ludzi w zakresie rozwoju ich pasji i zainteresowań poprzez organizowanie dodatkowych zajęć oraz okrojenie podstawy programowej, co da uczniom więcej czasu wolnego na rozwój osobisty.
Rada zarekomendowała reformę doradztwa zawodowego. "Chodzi o to, aby te zajęcia lepiej przygotowywały młodych ludzi do podjęcia nowych zawodów i aby podczas nich można było spotkać się np. z absolwentami szkół czy tymi, którzy wykonują dany zawód na co dzień" - zaznaczyła. Dodała, że należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób zwiększyć liczbę staży i płatnych praktyk, tak aby młodzi ludzie mogli zdobywać doświadczenie zawodowe.
"W naszym raporcie znalazły się również rekomendacje w zakresie ekologii, zdrowia psychicznego czy edukacji zdrowotnej. Jest to ważne, aby szkoła przygotowywała młodych ludzi na wejście w dorosłe życie z potrzebnymi im kompetencjami" - podkreśliła przewodnicząca. "Dlatego rekomendujemy, aby w podstawie programowej znalazły się również informacje na temat profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego" - wyjaśniła.
Kolejną rekomendacją rady jest pochylenie się nad podstawą programową zajęć wychowania fizycznego, "tak aby była ona różnorodna, przystępna i żeby sport w szkole był przyjemnością, a nie karą".
Do 22 września br. trwa nabór kandydatów do VII kadencji rady. Mogą do niej kandydować uczniowie urodzeni między 1 października 2002 r. a 1 października 2010 r. Wyniki naboru będą opublikowane na stronie internetowej MEiN.
Aby kandydować, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i przedstawić w nim swoją wizję działalności rady, a następnie przesłać skan wraz z wymaganym życiorysem na adres: naborRDIM@mein.gov.pl. Kandydatury będą oceniane na podstawie przesłanych zgłoszeń, w szczególności uzasadnienia przygotowanego przez kandydata oraz informacji dotyczących spełniania trzech kryteriów: zaangażowania w wolontariat, zaangażowania w działalność społeczną oraz życie społeczności lokalnych i życie publiczne, osiągane wyniki w nauce. (PAP)
Autorka: Delfina Al Shehabi
del/ par/