Problematyka martyrologii polskich dzieci powinna być w podstawie programowej kształcenia w szkołach – uważa Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak. Jak informuje, ma deklarację MEiN, że takie treści będą stopniowo wprowadzane.
Biuro rzecznika informowało w lipcu, że Pawlak wystąpił do ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka o wprowadzenie do podstawy programowej kształcenia ogólnego problematyki martyrologii polskich dzieci w okresie II wojny światowej i latach powojennych.
Zapowiedział, że konieczna będzie debata i analiza ze specjalistami, także z psychologami, tych treści, bo - jak zaznaczył - wojenne losy to często dramatyczne obrazy.
"Dzieci i młodzież są naszą przyszłością, one będą budowały naszą odrębność. (...) Treści muszą być wyważone i dostosowane do wieku dzieci" – powiedział w niedzielę RPD, który był gościem Programu Pierwszego Polskiego Radia.
Zapowiedział, że konieczna będzie debata i analiza ze specjalistami, także z psychologami, tych treści, bo - jak zaznaczył - wojenne losy to często dramatyczne obrazy.
Pawlak poinformował, że spotkał się z szefostwem MEiN i ma deklarację, że "tego typu treści będą wprowadzane do podstawy programowej".
"To jest działalność na lata, bo edukacja to działalność na lata. Może to się nie wydarzy we wszystkich podręcznikach do września, bo cykl przygotowania podręczników jest długotrwały, może trwać rok, a nawet dwa. Ale chodzi o to, żeby w perspektywie pokolenia dzieci i młodzieży (...) to zaistniało" - powiedział Pawlak.
"To jest działalność na lata, bo edukacja to działalność na lata. Może to się nie wydarzy we wszystkich podręcznikach do września, bo cykl przygotowania podręczników jest długotrwały, może trwać rok, a nawet dwa. Ale chodzi o to, żeby w perspektywie pokolenia dzieci i młodzieży (...) to zaistniało" - powiedział Pawlak.
Wyjaśniał, że nie chodzi o to, by było kilka godzin historii w tygodniu, ale o to, by odpowiednie treści były przekazywane. (PAP)
autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl
ktl/ je/