Warsztaty na temat architektury miejskiej znajdą się w programie edukacyjnym „Kod Architektury”, który rozpocznie się w czwartek w Stalowej Woli . Uczestnicy dowiedzą się jak powstaje miasto i jaką rolę odgrywają zmysły w odbiorze przestrzeni.
Program skierowany głównie do młodzieży w wieku 13-18 lat, ale także do młodszych dzieci oraz dorosłych, został przygotowany przez Muzeum Regionalne w Stalowej Woli. Wszystkie zajęcia są bezpłatne.
„Przez zajęcia chcemy oswoić młodych ludzi z architekturą miejską, zerwać ze schematem, że architektura to tylko zabytkowe pałace i kościoły. Chcemy zwrócić ich uwagę na całość zabudowy, także modernistycznej, socjalistycznej, na jej koncepcję, zaplanowanie urbanistyczne” – wyjaśniła PAP koordynatorka projektu Anna Szlązak.
Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Złożą się na niego warsztaty, wystawy oraz wydawnictwa, np. książki, mapy architektury, karty pracy.
Pierwszym etapem, który rozpocznie się w czwartek, będzie cykl zajęć „Miasto na medal”. Zajęcia będą prowadzone na przykładzie zabudowy i urbanistyki Stalowej Woli, która – według Lucyny Mizery, autorki programu „Kod Architektury” i dyr. muzeum w Stalowej Woli - jest modelowym przykładem modernistycznego miasta.
Mizera przypomniała, że Stalowa Wola to miasto zaprojektowane i zbudowane od podstaw w latach 1937-1939 jako sztandarowa inwestycja Centralnego Okręgu Przemysłowego. Zabudowa tego miasta stanowi doskonały przykład awangardowego wówczas modernizmu w architekturze i najnowocześniejszych technologii w przemyśle, realizowanym w niepodległym państwie.
Podczas zajęć z cyklu „Miasto na medal” uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in., jaka jest rola zmysłów w odbiorze przestrzeni, poszukają i porównają przykłady architektury i wzornictwa w literaturze, poznają proces powstawania miasta i czynników, jakie wpływają na jego rozwój.
Zajęcia odbywać się będą m.in. w przestrzeni stałej wystawy muzealnej „COP dla przyszłości”.
W ramach zajęć przewidziano też ćwiczenia na orientację w terenie, w czasie których konieczne będzie np. analizowanie planów i map.
„Dziedzictwo Stalowej Woli ma zachęcić do dyskusji o problemach, jakie dzisiaj dotykają przestrzeń, do przyjrzenia się współczesnym tendencjom w projektowaniu i kształtowaniu otoczenia, a także do odkrycia, jak wiele łączy architekturę z różnymi dziedzinami życia i nauki” – zauważyła Szlązak.
Zajęcia prowadzić będą, historycy sztuki i edukatorzy z Muzeum Regionalnego.
Dla uczestników zajęć przygotowano książeczkę „Miasto na medal”. Jej bohaterka, 12-letnia Hania, ma pomóc młodzieży w poznawaniu „kodu architektury”. Dziewczynka opisuje swoje spostrzeżenia i przygody, których tłem jest powstająca Stalowa Wola i jej architektura.
Drugim etapem projektu, który rozpocznie się pod koniec września br., będzie interaktywna wystawa „Papierowe miasto”, adresowana przede wszystkim do najmłodszych. Znajdą się na niej prace polskich designerów, projektujących tekturowe zabawki architektoniczne.
Odbędą się też warsztaty dla dzieci, podczas których uczestnicy będą samodzielnie budować miasta.
We wrześniu zostanie otwarta także ekspozycja „Niewidzialne bariery”, prezentująca przestrzeń miasta z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej.
Realizacja projektu „Kod Architektury” potrwa do końca 2014 roku. Później wszystkie zajęcia warsztatowe znajdą się w stałej ofercie edukacyjnej stalowowolskiego muzeum.
Wartość całego projektu to około 130 tys. zł; w 80 proc. został on dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pozostałą część pokryło muzeum z własnych środków.
Mizera wyjawiła, że bodźcem do napisania programu „Kod Architektury” był program edukacyjny "Kształtowanie przestrzeni", który od września prowadzony jest w gimnazjach i liceach z całego kraju. Ponadto „Kod Architektury” wpisuje się też w działalność wystawienniczą i edukacyjną stalowowolskiego muzeum, które od wielu lat organizuje ekspozycje i zajęcia edukacyjne związane m.in. z urbanistyką, architekturą, czy designem. (PAP)
api/ dym/