Wydawnictwo Biały Kruk i Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ubiegają się o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników do przedmiotu historia i teraźniejszość dla klasy II szkoły ponadpodstawowej. Oba złożyły wnioski w tej sprawie do MEiN.
Wnioski dotyczą kontynuacji podręczników do HiT dla klasy I dopuszczonych do użytku szkolnego w ubiegłym roku.
Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych "Historia i teraźniejszość. Podręcznik. Liceum i technikum. Część 2", którego autorami są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński, Adam Cisek, Marian Buczyński, Tomasz Grochowski, Witold Pelczar, wpłynął do Ministerstwa Edukacji i Nauki 20 lutego 2023 br. - poinformowała PAP rzecznik prasowa MEiN Adrianna Całus-Polak.
"Wyznaczeni zostali rzeczoznawcy, to są: prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk i dr hab. Mirosław Szumiło - opinie merytoryczno-dydaktyczne oraz dr hab. Danuta Krzyżyk – opinia językowa. MEiN otrzymało trzy opinie warunkowe. Wydawnictwo jest w trakcie nanoszenia stosownych korekt wskazanych przez rzeczoznawców" - przekazała.
Podała, że wydawnictwo Biały Kruk wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015" złożyło 23 maja 2023 r. "MEiN jest w trakcie procedury wyznaczania rzeczoznawców" - poinformowała rzecznik.
Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów: dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Zgodnie z polskim prawem, nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.
Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. Wprowadzony został w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym, obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.
Przedmiot historia i teraźniejszość jest wprowadzany w szkołach ponadpodstawowych sukcesywnie od 1 września 2022 r. W roku szkolnym 2022/2023 HiT nauczany był w klasach I. W roku szkolnym 2023/2024 nauczany będzie w klasie I i II.
Docelowo HiT ma być nauczany w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III. W branżowej szkole I stopnia jest nauczany w klasie I. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mir/