Kultura i sztuka po 1989 roku

13.05.2019

„Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej na festiwalu Panorama Europe 2019

W nowojorskim Museum of the Moving Image (MoMI) na festiwalu Panorama Europe 2019 zaprezentowany został w miniony weekend film Agnieszki Smoczyńskiej „Fuga”. W 11. edycji imprezy znalazło się 17 filmów fabularnych oraz dokumentów z krajów UE.

Są pośród nich takie tytuły jak austriacko-niemiecka „Mademoiselle Paradis” Barbary Albert, grecki „Pity” Babisa Makridisa, hiszpańskie „Distances” Eleny Trape oraz rumuński „Several Conversations About A Very Tall Girl” Bogdana Theodora Olteanu.

W opinii kuratora MoMI Davida Schwartza wspólnym wątkiem różnorodnych dokonań jest ukazanie wyzwań i lęków współczesności przekładających się na intymne życie bohaterów.

„Fuga” jest drugim filmem Smoczyńskiej pokazywanym w MoMI. Przed dwoma laty amerykańscy widzowie mogli tam zobaczyć jej debiutancką fabułę „Córki Dancingu”.

Przypomniał o tym w rozmowie z PAP Schwartz, który wskazał, że już wówczas Polka zaprezentowała się jako odważna i utalentowana twórczyni - film nazwał niespodziewanym hitem międzynarodowym. „+Fuga+ jest równie imponująca, ale wyraźnie odmienna w brzmieniu. To pełen napięcia i tajemniczy dramat. (…) Reżyseria Smoczyńskiej jest mistrzowska i poddana ścisłej kontroli, ale to odważna i błyskotliwa praca Gabrieli Muskały, która napisała scenariusz i gra rolę cierpiącej na amnezję kobiety, nadaje filmowi niepokojącą moc i osobliwość” – ocenił kurator.

Premiera najnowszego filmu Smoczyńskiej w Stanach Zjednoczonych miała miejsce w Amerykańskim Instytucie Filmowym (AFI) w Los Angeles. Zyskał tam dobre przyjęcie. Znalazło to odbicie w recenzjach, które zamieściły m.in. „Hollywood Reporter”, „Variete”, a także „Rotten Tomatoes” przedstawiające się jako najbardziej zaufane źródło rekomendacji rozrywki wysokiej jakości.

Reżyser zwróciła uwagę, że niektórzy widzowie oraz krytycy pamiętali jej „Córki Dancingu” i byli mocno zaskoczeni, że „Fuga” jest kompletnie innym filmem. Była z tego bardzo zadowolona. Mówiła, że nie chce robić ciągle takiego samego filmu, ale rozwijać się i próbować różnych rzeczy.

Jej zdaniem Amerykanów w „Fudze” najbardziej interesować może postać bohaterki jak też podejście do tematu - połączenie thrillera i filmu psychologicznego. „Alicja - jako bohaterka, która straciła pamięć i wracają do niej wspomnienia - niejako narzuciła ton i formę filmu. Mam nadzieję, że widzów tak jak mnie samą zaintryguje kobieta, która straciła pamięć i nie chce jej odzyskać” – powiedziała PAP Smoczyńska.

Jak podkreśliła, „Fuga” to dla niej bardzo osobista historia; chciała dowieść, że kobieta po załamaniu może zacząć nowe życie, wyzwalając się od przeszłości. I pokazać na ile pamięć konstytuuje naszą tożsamość. Dodała, że francuska firma Alpha Violet prowadzi już rozmowy na temat dystrybucji filmu w Stanach Zjednoczonych.

Współorganizatorami Panorama Europe 2019, która potrwa do 19 maja, jest Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz podobne instytuty i konsulaty innych krajów UE.

Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)

ad/ pat/
 

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL