Film dokumentalny "Dobre życie", koprodukcja niemiecko-kolumbijsko-szwajcarska w reż. Jensa Schanze, otrzymał główną nagrodę zakończonego w Gdańsku 14. DocFilm Festival. O nagrodę główną rywalizowało 26 obrazów. Hasło przewodnie festiwalu to godność i praca.
Gala rozdania nagród tegorocznej edycji Gdańsk DocFilm Festival odbyła się w niedzielę w Europejskim Centrum Solidarności. Nagrody i wyróżnienia przyznało trzyosobowe jury, którego przewodniczącym był reżyser i scenarzysta, Paweł Woldan. Towarzyszyli mu dziennikarka filmowa Magdalena Sendecka oraz Klaus Schmutzer, niemiecki producent filmowy i telewizyjny.
Zwycięski film "Dobre życie" to dokument o położonym na leśnych terenach Kolumbii miasteczku Tamaquito i zamieszkującej je społeczności Wayuu. Jej członkowie od wieków żyją dzięki darom natury. Gwałtowna ekspansja przemysłu węglowego, zaopatrującego elektrownie na całym świecie, diametralnie zmienia ich los. Wayuu podejmują walkę o przetrwanie. Na ich czele staje młody przywódca Jairo Fuentes.
Uzasadniając swój wybór, jury w werdykcie wskazało, że „nagrodę przyznano za poruszającą europejskie sumienia opowieść o walce o godność i tożsamość. Film ukazuje chciwość, cynizm i pychę tych, którzy próbują urządzić świat według własnej recepty na szczęście”.
Przewodniczący jury, Paweł Woldan powiedział PAP, że wszystkie filmy miały jedną wspólną cechę: ogromną wrażliwość na bohatera, którym był człowiek albo społeczność i ogromną wrażliwość na sprawy społeczne. "Grand Prix festiwalu zdobył film wybitny dlatego, że ukazuje problem, który mamy szczególnie w dzisiejszych czasach, tzn. są pewne kręgi, pewne środowiska, ale też pojedynczy człowiek, które (...) chcą innych uszczęśliwiać na siłę albo wydaje im się, że uszczęśliwiają, a to niekoniecznie tak bywa" - tłumaczył.
"Ten film jest też o tym, jak ogromny wpływ na życie grup społecznych, społeczeństw, narodów i każdego pojedynczego człowieka ma globalizacja i ten film wspaniale pokazuje ten problem" - dodał.
"Organizatorzy i członkowie jury jeszcze należą do nielicznych, którzy uważają, że film dokumentalny to dzieło sztuki, a przynajmniej takim powinien być i te filmy dotykały dzieła sztuki, a zdobywca głównej nagrody - szczególnie" - argumentował.
Twórca filmu otrzymał statuetkę "Brama Wolności", przedstawiającą fragment muru z otwartymi na oścież wrotami oraz nagrodę finansową w wysokości 20 tys. zł, ufundowaną przez prezydenta Gdańska.
Przyznano również cztery wyróżnienia. Pierwsze z nich trafiło do polskiego filmu „Piano” w reżyserii Vity Marii Drygas. Jak podano, „za pokazanie mocy i bezsilności sztuki w subtelnej formie artystycznej oraz za dotarcie do nieoczywistej prawdy o wojnie i rewolucji poprzez szczególnego bohatera – instrument muzyczny”.
Austriacko-boliwijski obraz „Cerro Rico - Srebrna Góra” w reżyserii Armina Thalhammera wyróżniono „za pełną szacunku opowieść o wyniszczającej i niebezpiecznej pracy, która staje się treścią życia i źródłem godności bohaterów".
Aleksandra Maciuszek otrzymała wyróżnienie za polsko-kubańsko-meksykańską koprodukcję „Casa Blanca”: „za ukazanie bliskiej, intymnej relacji matki i syna za pomocą wzruszających obrazów”.
Ostatnie z wyróżnień dostał liberyjski film „Body Team 12" w reżyserii Davida Darga, „za reporterską w charakterze, ale niezwykle emocjonalną, pozbawioną patosu opowieść o cichym bohaterstwie”.
Nagroda publiczności przypadła filmowi: „Mów mi Marianna” w reżyserii Karoliny Bielawskiej.
Spośród polskich filmów biorących udział w konkursie, jury festiwalu - już po raz trzeci - wybrało kandydatów do Nagrody Młodego Kina im. Jana Machulskiego. Nominacje przyznano w następujących kategoriach: Najlepszy Film Dokumentalny - „Piano” reż. Vita Maria Drygas; Najlepsza Reżyseria - „Mów mi Marianna”, reż. Karolina Bielawska; Najlepsze Zdjęcia - „Trampkarze”, reż. Marcin Filipowicz; Najlepszy Montaż – „Koniec Świata”, reż. Monika Pawluczuk.
W konkursie głównym tegorocznego festiwalu pokazano 26 dokumentów z 16 krajów.
Do konkursu zgłoszonych zostało 330 filmów z 53 krajów, m.in. z USA, Ekwadoru, Kuby, Brazylii, Bangladeszu, Etiopii, Iranu i Nowej Zelandii.
W ramach pokazów specjalnych festiwalu zaprezentowano retrospektywę filmów Krzysztofa Kieślowskiego w 25. rocznicę śmierci reżysera oraz twórczość przewodniczącego jury Pawła Woldana, dokumentalisty z ponad 30-letnim stażem. (PAP)
bls/ son/