Cykl pt. „Oblicza człowieka w filmie” organizuje w nadchodzącym semestrze Uniwersytet Gdański. Na zajęcia złożą się projekcje oraz dyskusje, dla których punktem wyjścia będą obrazy traktujące o różnych aspektach związanych z człowieczeństwem.
Jak poinformował jeden z organizatorów zajęć, Przemysław Rydzewski, w ramach cyklu zaprezentowane zostaną obrazy dokumentalne oraz fabularne nagradzane na światowych festiwalach. Dodał, że będą to filmy „dotykające problemów jednostki i społeczności w wielu zakątkach globu”. Wyjaśnił, że obrazy opowiedzą o ludziach mierzących się z problemami „przemocy, technologii, ekologii, ekonomii, polityki, choroby, rodziny, miłości czy wolności”.
Zajęcia realizowane będą w ramach projektu Akademia Dokumentalna. Spotkania poprowadzi filmoznawca, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego Marcin Borchardt, który jest też reżyserem wielu filmów dokumentalnych, w tym zrealizowanego w ub.r. obrazu "Beksińscy. Album wideofoniczny" złożonego z prywatnych, dźwiękowych i filmowych materiałów z archiwum Beksińskich.
Projekcjom towarzyszyć będą wykłady oraz dyskusje z udziałem wykładowców uniwersyteckich i zaproszonych gości specjalnych.
Obrazy dokumentalne prezentowane w ramach Akademii pochodzić będą z festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity - jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie. Natomiast filmy fabularne wybrano spośród dzieł, które triumfowały na najważniejszych światowych festiwalach filmowych w m.in. Cannes, Wenecji, Berlinie, Locarno, Amsterdamie i Sundance FF.
Jednym z filmów, który znalazł się w zestawie, jest obraz „Nurkowanie w nieznane” w reż. Juana Reiny opowiadający o grupie zaprzyjaźnionych fińskich nurków, którzy postanowili pobić rekord świata w najdłuższym nurkowaniu w jaskiniach. Na skutek nieszczęśliwego wypadku dwaj z nich zginęli, a ocalali postanowili – wbrew zakazowi władz, wydobyć z jaskini ciała zmarłych kolegów. Na przegląd złoży się też „Strike a Pose. Tancerze Madonny” w reż. Ester Gould i Reijera Zwaana opowiadający o siedmiu młodych tancerzach, w większości gejach, którzy w 1990 r. towarzyszyli Madonnie w trasie koncertowej Blond Ambition Tour.
W zestawie znalazł się też obraz „Przeżyć: metoda Houellebecqa” w reż. Arno Hagersa, Erika Lieshouta i Reiniera Van Brummelena, w którym główne rolę grają tytułowy francuski pisarz i zafascynowany jego twórczością Iggy Pop. Pokazane zostaną także obrazy „The War Show” w reż. Andreasa Dalsgaarda i Obaidaha Zytoona traktujący o wojnie w Syrii oraz „Pre-crime. Inwigilacja 3.0” w reż. Matthiasa Heedera i Moniki Hielscher opowiadający o współczesnych systemach prewencji kryminalnej.
Uczestnicy zajęć obejrzą też: „Zud” w reż. Marty Minorowicz o życiu na mongolskim stepie, „Kieł” w reż. Giorgosa Lanthimosa będący opowieścią o rodzinie, która żyje w izolacji od świata. W zestawie znajdą się też obrazy: „Honorowy obywatel” w reż. Gastona Duprata i Mariano Cohna, „Zwariować ze szczęścia” w reż. Paola Virzia, „Boso, ale na rowerze” w reż. Felixa Van Groeningena, „Nawet góry przeminą” w reż. Jia Zhang-Ke, „Szukając Kelly” w reż. Thomasa Bidegaina oraz „Lewiatan” w reż. Andrieja Zwiagincewa.
Pełny program projekcji filmowych i inne szczegóły dotyczące cyklu można znaleźć na stronie http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/ug-letni/.
Spotkania odbywać się będą we wtorki po południu na Wydziale Filologicznym UG: pierwsze z nich zaplanowano na 20 lutego. W zajęciach mogą brać udział studenci wszystkich kierunków (prowadzone są one w formie przedmiotu ogólnouczelnianego), a także osoby niezwiązane z uczelnią.
Jak wyjaśnił Rydzewski, studenci mogą zapisać się na zajęcia w Portalu Studenta lub wysyłając mail na adres przemek@againstgravity.pl.(PAP)
autor: Anna Kisicka
aks/ ozk/