Maciej Bochniak, autor filmu "Disco polo", odebrał w poniedziałek Nagrodę im. Janusza "Kuby" Morgensterna "Perspektywa" - "za najbardziej obiecujący debiut dla reżysera, którego twórczość posiada wielki potencjał i perspektywę rozwoju na przyszłość".
"Perspektywa" to nagroda doroczna. W Kapitule, która wyłoniła laureata, zasiadają: wdowa po zmarłym w 2011 roku artyście Krystyna Cierniak-Morgenstern, a także reżyserzy i producenci: Jacek Bromski, Juliusz Machulski i Michał Kwieciński, reżyser Andrzej Kotkowski, b. dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz i dziennikarka Grażyna Torbicka.
Fundatorem nagrody jest PISF.
Scenarzysta, reżyser, fotograf, perkusista, producent - tak przedstawiany jest Maciej Bochniak (ur. 1984), absolwent Wyższego Studium Scenariuszowego PWSFTviT w Łodzi.
W "Disco polo", które na ekrany kin trafiło w lutym, wystąpili m.in.: Dawid Ogrodnik, Piotr Głowacki, Tomasz Kot i Joanna Kulig. Scenariusz napisali wspólnie Bochniak oraz aktor Mateusz Kościukiewicz.
"Disco polo" to pełnometrażowy debiut fabularny Bochniaka, w dorobku mającego już dokument "Miliard szczęśliwych ludzi" (2011) o chińskiej przygodzie zespołu Bayer Full.
Bochniak nazywa "Disco polo" "mocno kreacyjnym filmem rozrywkowym dla szerokiej publiczności". "Staraliśmy się jednak bardzo, żeby owa rozrywka była na jak najwyższym poziomie" - zaznaczył.
"Bardzo dziękuję, że nasza próba szaleńczej wolności w kinie rozrywkowym została dostrzeżona" - mówił w poniedziałek reżyser, odbierając statuetkę w warszawskim kinie Kultura.
"Disco polo" to pełnometrażowy debiut fabularny Bochniaka, w dorobku mającego już dokument "Miliard szczęśliwych ludzi" (2011) o chińskiej przygodzie zespołu Bayer Full.
Bochniak nazywa "Disco polo" "mocno kreacyjnym filmem rozrywkowym dla szerokiej publiczności". "Staraliśmy się jednak bardzo, żeby owa rozrywka była na jak najwyższym poziomie" - zaznaczył.
Akcja filmu toczy się w latach 90. Główni bohaterowie, pochodzący z prowincji Tomek i "Rudy", mimo licznych przeszkód starają się zrobić karierę muzyczną. Napędzani pasją i marzeniami, żegnają szarą rzeczywistość i ruszają na podbój discopolowych list przebojów. Zaczynają od występów w remizach i wiejskich dyskotekach. Wreszcie, jako zespół Laser, brawurowo wdzierają się na discopolowe szczyty, podpisując kontrakt z wytwórnią Alfa.
Wytwórnią kieruje wpływowy producent, gustujący w czerwonych garniturach Daniel Polak. Dziewczyną Polaka jest popularna wokalistka disco polo, Anka, o scenicznym pseudonimie "Gensonina". W Ance zakochuje się Tomek. Romans rozwija się równolegle z coraz bardziej dynamiczną muzyczną karierą Tomka. Chłopak staje się sławny, zdobywa rzesze fanów, pojawia się w telewizji, zaczyna zarabiać wielkie pieniądze.
W obsadzie "Disco polo", obok aktorów, znaleźli się prawdziwi muzycy discopolowi: Tomasz Niecik - wykonawca utworu "Cztery osiemnastki", lider grupy Weekend Radosław Liszewski oraz Robert Klatt, znany z zespołu Classic.
Zdjęcia do filmu kręcono w Bydgoszczy, Łebie i Warszawie. "Disco polo" łączy cechy kina przygodowego, kina drogi, westernu, komedii. Bochniak zdecydował się na nawiązania do stylu znanych zagranicznych reżyserów, jak wymieniał: Quentina Tarantino, Wesa Andersona, Michaela Hanekego.
Pierwszym laureatem wręczanej od 2012 r. Nagrody "Perspektywa" był Adrian Panek (uhonorowany za dokonania z poprzedzającego, 2011 roku), twórca filmu "Daas". Wśród kolejnych znaleźli się m.in. Maria Sadowska ("Dzień kobiet") i Bodo Kox ("Dziewczyna z szafy").
Janusz Morgenstern (ur. 16 listopada 1922 r. w Mikulińcach) zmarł 6 września 2011 r. w Warszawie w wieku 88 lat. Był jednym z najwybitniejszych polskich twórców kina. Wyreżyserował m.in. filmy "Do widzenia, do jutra", "Trzeba zabić tę miłość", "Jowita", "Żółty szalik" oraz seriale "Stawka większa niż życie", "Kolumbowie", "Polskie drogi". Pierwsze zawodowe kroki stawiał pod okiem innych twórców, m.in. na planie filmów Wajdy "Kanał" (1956), gdzie zajmował się współpracą reżyserską, oraz "Popiół i diament" (1958), gdzie pracował jako drugi reżyser. Morgenstern był również doświadczonym producentem filmowym i autorytetem dla innych polskich reżyserów. Kierował Studiem Filmowym Perspektywa w Warszawie.(PAP)
jp/ malk/