"Lśnienie" Stanleya Kubricka, "Frantic" Romana Polańskiego i western "15.10 do Yumy" - m.in. te słynne produkcje przypomni publiczności w Warszawie Filmoteka Narodowa w ramach cyklu "W hotelowym pokoju...", który potrwa do końca czerwca w kinie Iluzjon.
"Hotelowe pokoje na całym świecie codziennie są świadkami niezwykłych historii - w większości ciepłych, pełnych miłości i wzruszeń, ale też często przepełnionych samotnością i smutkiem. Nic więc dziwnego, że od momentu narodzin X Muzy stały się one inspiracją dla wielu twórców filmowych do snucia opowieści komicznych, kryminalnych, a czasem tragicznych" - podkreślają organizatorzy pokazów.
"Inspiracji nie uniknął Alfred Hitchcock, który uczynił z hotelu miejsce intrygi w kryminale z udziałem Grace Kelly i Cary'ego Granta +Złodziej w hotelu+. Także Billy Wilder poddał się urokowi wnętrz jednego z paryskich hoteli i umieścił w nim akcję jednej z najpiękniejszych komedii romantycznych lat 50. z duetem Hepburn-Cooper: +Miłość po południu+. Również Ingmar Bergman (+Milczenie+), Ernst Lubitsch (+Ninoczka+), czy John Huston (+Noc iguany+) docenili siłę hotelowych przestrzeni, w których zarówno komediowa +Ninoczka+, jak i dramat +Milczenie+ odnalazły się znakomicie" - przypomina filmoteka.
"Hotelowe pokoje na całym świecie codziennie są świadkami niezwykłych historii - w większości ciepłych, pełnych miłości i wzruszeń, ale też często przepełnionych samotnością i smutkiem. Nic więc dziwnego, że od momentu narodzin X Muzy stały się one inspiracją dla wielu twórców filmowych do snucia opowieści komicznych, kryminalnych, a czasem tragicznych" - podkreślają organizatorzy pokazów.
Wszystkie te historie miłośnicy klasyki kina mogą sobie przypomnieć podczas seansów w Iluzjonie. Na pokazy te wybrano czerwiec jako miesiąc, który "sprzyja nastrojom wakacyjnym, a także myślom o podróżach i... hotelach".
Bohaterem kryminału "Złodziej w hotelu" (1955) jest John Robie, niegdyś szef szajki, która specjalizowała się w kradzieżach biżuterii. Po latach przebywający na Lazurowym Wybrzeżu John staje się głównym podejrzanym w sprawie zuchwałych rabunków w hotelach. Podejmuje wówczas próbę dowiedzenia swojej niewinności i wszczyna prywatne śledztwo.
W komedii "Miłość po południu" (1957) Audrey Hepburn gra rezolutną Ariane, córkę detektywa, adeptkę gry na wiolonczeli. Obiektem zainteresowania dziewczyny staje się milioner i pożeracz niewieścich serc Frank Flannagan. Ariane ratuje go przed zemstą jednego ze zdradzonych mężów, sama jednak wpada w sidła miłości.
"Milczenie" (1963) to trzecia po "Jak w zwierciadle" i "Gościach Wieczerzy Pańskiej" część trylogii Bergmana, poświęconej stosunkowi człowieka do Boga. Bohaterki, dwie siostry - razem z synkiem jednej z nich, zatrzymują się w hotelu w obcym mieście, wśród ludzi mówiących niezrozumiałym dla nich językiem. Między kobietami toczy się walka, będąca odzwierciedleniem konfliktu między intelektem i instynktem fizycznym, pierwiastkiem duchowym i cielesnym.
"Ninoczka" (1940) to "zręcznie i błyskotliwie zrealizowana komedia antystalinowska". Greta Garbo stworzyła w tym filmie podwójną rolę: twardej, nieprzejednanej towarzyszki, agentki przysłanej z Moskwy do Paryża oraz wrażliwej, subtelnej, pragnącej miłości kobiety.
W "Nocy Iguany" (1964), adaptacji sztuki Tennessee Williamsa, grają m.in. Richard Burton i Ava Gardner. Bohater, były pastor Shannon - starający się wybrnąć z egzystencjalnych pułapek i odnaleźć sens życia - zostaje przewodnikiem grupy amerykańskich nauczycielek na wycieczce po Meksyku. Zatrzymuje się w małym hoteliku prowadzonym przez dawną znajomą, Maxine. Tam dochodzi do ostrych konfliktów.
Opustoszały gmach w górach stanu Colorado, śnieżyca odcinająca bohaterów od reszty cywilizacji, atmosfera klaustrofobii i lęku - w takiej lokalizacji i okolicznościach toczy się akcja horroru "Lśnienie" (1980), wyreżyserowanego przez Stanleya Kubricka na podstawie powieści Stephena Kinga. W tym filmie hotel jest miejscem odzwierciedlającym stan psychiki głównego bohatera, granego przez Jacka Nicholsona, pogrążającego się w szaleństwie pisarza.
W cyklu "W hotelowym pokoju..." obejrzeć można także m.in.: western "15.10 do Yumy" w reż. Delmera Davesa (1957) z Glennem Fordem w obsadzie, "Dirty Dancing" z Patrickiem Swayze (1987, reż Emile Ardolino) i "Grand Budapest Hotel" Wesa Andersona (2014).
Wśród filmów polskich reżyserów, które będą pokazane w Iluzjonie, znajdzie się m.in. thriller Romana Polańskiego "Frantic" (1988) z Harrisonem Fordem i Emmanuelle Seigner, historia amerykańskiego chirurga poszukującego żony, która znika podczas pobytu pary w Paryżu.
Szczegółowe informacje o cyklu "W hotelowym pokoju..." są dostępne na stronie internetowej Iluzjonu.(PAP)
jp/ par/