95 tys. e-książek wypożyczyli uczestnicy akcji Czytaj PL. W ramach projektu darmowe wypożyczalnie e-booków i audiobooków pojawiły się w 500 miastach i miejscowościach, w 16 krajach na czterech kontynentach.
Kampania Czytaj PL trwała od 2 do 30 listopada. W piątek organizatorzy podsumowali akcję. Jak wynika z informacji przesłanej mediom, projekt realizowany był w 500 miastach i miejscowościach, w 16 krajach na czterech kontynentach. Uczestnicy akcji wypożyczyli online 95 tys. książek.
Przez darmowe wypożyczalnie e-booków o audiobooków należy rozumieć miejsca, w których znalazły się nośniki, m.in. plakaty z kodami QR. Nośniki te znajdowały się m.in. przystankach autobusowych, bibliotekach, instytucjach kultury.
Aby skorzystać z darmowych wypożyczalni e-booków i audiobooków należało pobrać aplikację Woblink ze sklepu App Store lub Google Play, przejść do zakładki Czytaj PL, a następnie zeskanować kod QR.
Czytelnicy mieli do wyboru różnorodną literaturę – powieści obyczajowe, kryminały, biografie, książki popularnonaukowe. Najchętniej czytanymi pozycjami były: "Wszechświat w twojej dłoni" Christophe'a Galfarda, "Hashtag" Remigiusza Mroza, "Potęga irracjonalności" Ariely'a Dana, "Polowanie na Escobara" Marka Bowdena.
„Zachęcając do czytania, nie wystarczy o nim mówić, ale trzeba udowodnić, że każdy może znaleźć książkę dla siebie. Zadbaliśmy o różnorodne lektury dostępne za pomocą smartfonów i tabletów. Entuzjastów literatury zachęcamy do skorzystania z nowych technologii, a fanów smartfonów i tabletów do używania ich także jako narzędzi do czytania. Pokazujemy, że czytanie jest dla wszystkich, że jest atrakcyjne i modne, a książki naprawdę mogą być łatwo dostępne” – powiedziała dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego (KBF) Izabela Helbin.
Zwróciła też uwagę, że akcja z roku na rok cieszy się większą popularnością. W tym roku liczba pobranych e-książek wzrosła w stosunku do ub.r. o 5 tys.
Czytaj PL towarzyszyła akcja „Upoluj swoją książkę”. Dzięki niej plakaty umożliwiające dostęp do e-bestsellerów pojawiły się w 1 tys. szkół średnich w Polsce i Wielkiej Brytanii. Akcję promowało 1 tys. uczniów, którzy – ubrani w koszulki z zabawnymi, zagadkowymi hasłami („Szafiarka foliałów” oraz „Eksponent almanachów”) i QR-kodem dającym dostęp do książek – zachęcali do czytania koleżanki i kolegów w swoich szkołach oraz w mediach społecznościowych.
„Akcja Czytaj PL oraz jej szkolna odsłona +Upoluj swoją książkę+ udowadniają, że młodzi ludzie jednoczą się wokół idei promocji czytelnictwa – potrafią się wspólnie inspirować i mobilizować. To daje duże nadzieje na podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce” – ocenił dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski.
Projekt był realizowany w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Głównym organizatorem, obok KBF, była księgarnia internetowa Woblink. Partnerem kampanii był Instytut Książki.(PAP)
autor: Beata Kołodziej, Daria Porycka
bko/dap/ agz/